CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

What’s the STORY – een nieuw retail business model

29-06-2014 door

Dat er behoefte is aan nieuwe retail business modellen zal ik als laatste ontkennen. Maar wat daarbij voor de een werkt, werkt voor de ander juist weer niet.

Al weer even geleden (2011 om precies te zijn) heb ik voor het eerst kennisgemaakt en mijn verhaal gedeeld over de Start Up Store van Rachel Shechtman. Ik verwacht dat dit te vroeg was, want de respons op mijn artikel was minimaal. In de tussentijd is er veel veranderd maar een ding is gelijk gebleven en dat is de behoefte aan slimme, anders dan gebruikelijke initiatieven. Story (voorheen Start Up Store) van Rachel Shechtman is er zo eentje waar bijna iedere retailer wel iets van kan leren.

Story werkt als een mediabedrijf. Nu hoor ik u denken;: heeft deze wereld geen zware tijden beleefd? De zeer snel wisselende content, ofwel het productportfolio, zorgt ervoor dat bestaande klanten blijven terugkomen om te ontdekken en zich te laten verrassen. Combineer dit met een snel wisselende, extreem flexibele winkelbeleving (wat het aanbod in alle opzichten versterkt) en je hebt de basisgedachte van Story te pakken.

Een tijdschrift verandert iedere 4 tot 8 weken als een galerie, vertelt verhalen tussen foto’s en geschreven woorden. Story maakt gebruik van snel wisselende merchandise en evenementen maar ook van sponsoring. Fabrikanten als General Electric hebben inmiddels, met een Making Things thema, gebruik gemaakt van het podium dat Shechtman te bieden heeft. Op deze manier kan een fabrikant de winkel/een lab dichter bij de eindgebruiker te experimenteren en dat werkt voor fabrikanten. Maar ook Home Depot een DIY-keten met maar liefst 2.200 eigen winkels maakt gebruik van dit podium.

Het aanbod is extreem divers, niets is te gek. Van yogalessen, tot het printen van 3D-sieraden, van rijkelijk versierde chocolade, tot geurkaarsen, maar ook boxershorts van het Zweedse Bread & Boxers.

De kracht zit in de combinatie van veel factoren: de snelheid en de afwisseling van thema’s, de flexibiliteit en de mogelijkheden om snel van interieur te veranderen, de mogelijkheid voor fabrikanten om gebruik te maken van de lab-functie en de diversiteit van inkomstenbronnen. Ik verwacht dat ik het concept te kort doe, maar een ding staat vast: hier word duidelijk afgeweken van het geijkte retailpad en ingesprongen op de snel veranderende consument.

Wilt u ook wel eens van gedachten wisselen over de veranderde wereld en de mogelijkheden die dit bied voor uw winkelconcept? Neem dan contact op met Carin Frijters van CF retail voor een vrijblijvend gesprek via info@cfretail.nl of 06 22991709.

 

Tags: , , , , , ,