CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

Westfield Stratford City in Londen trekpleister voor iedereen

27-10-2011 door

CF retail in de Telegraaf door Lorraine Marlisa –  5 oktober 2011

AMSTERDAM –  Luxe ontmoetingsplekken met loungebanken, horeca uit alle delen van de wereld en zowel ketens als zelfstandige winkels, dat herbergt het pas geopende winkelcentrum Westfield Stratford City in Londen. Wie met het openbaar vervoer naar de Olympische Spelen 2012 gaat, komt hier geheid doorheen. Maar ook na de spelen zal het centrum een succesnummer blijven, zeggen experts. „Jongeren, oma’s, kinderen, iedereen vindt hier zijn eigen wereldje.” Dat zegt Harry Bijl, verantwoordelijk voor retail en innovatie bij CBW Mitex, de brancheorganisatie voor winkels in mode, schoenen en sport. Volgens Bijl zorgt de mix van winkels, horeca en ontspanning voor de aantrekkingskracht op verschillende doelgroepen.

Niet Saai

„Het is minder van hetzelfde, niet alleen ketens maar ook zelfstandigen. Hier zie je geen straatjes met tien dezelfde winkels die elkaar kapot concurreren”, vervolgt hij. „Iets wat we in Nederland wel doen waardoor een centrum saai wordt.” Met een delegatie van winkeliers en marketeers deed Bijl het splinternieuwe Westfield Stratford City in Londen aan, dat volgens Westfield het ’grootste winkelcentrum van Europa is’.

Enorm

Het shoppingparadijs in het oosten van Londen telt ruim 176.000 vierkantenmeter, heeft 5000 parkeerplaatsen en kostte 1,67 miljard euro. Meer dan 300 winkels, 70 restaurants en 14 bioscoopzalen zorgen voor vertier. Westfield verwacht dat 70 procent van de toeschouwers van de Olympische Spelen het winkelcentrum aandoet. Daarbij hoeven 4 miljoen Britten niet langer dan 45 minuten te reizen voor ze bij Westfield Stratford City zijn.

Ruimte

Bijl: „Alles klopt hier. Een oud gebied krijgt op een mooie manier leven doordat men de klant goed voor ogen heeft gehouden. Speelplekken voor kinderen met grappige toestellen, hoe moeilijk kan het zijn? En overal zie je hier luxe design loungesets waar je kunt uitrusten. Ze hebben hier rustig 30 vierkantenmeter voor uitgetrokken, terwijl je bij ons hoogstens wat bankjes in de looprichting van een pad vindt.”

Innovatieve horeca

In horeca ziet Bijl aangename verschillen. „Van Libanees tot Thais, alles kun je krijgen op diverse horecapleinen. En dan niet in de vorm van fastfood maar echt innovatief, voor heel schappelijke prijzen. Jamie’s Italy waar je een waanzinnige hamburger kunt krijgen voor 9 euro.” Ook de horecagelegenheden zijn werelden op zich. „Bij de Libanees kun je bijvoorbeeld niet alleen eten, maar ook waterpijp roken.”

In the mix

Retailexpert Carin Frijters nam ook de proef op de som in Westfield Stratford City. Ook noemt zij de mix van winkels. „Je ziet zowel ’multibrand’ als ’monobrand’ waarbij de laatste voor liefhebbers van een bepaald merk heel interessant zijn. Net als Bijl ziet Frijters dat winkels een wereld voor hun klanten scheppen. „Bij skatemerk Vans loop je onder een skatelouping door, en zie je de geschiedenis van het merk vanaf 1960 in reclamebeelden. Leuk voor de ’incrowd’ van die ’scene’.” Dat gebruik van ’herkomst’, zoals zij het noemt, vind je ook in andere winkels. „Starbucks vertelt waar de koffie vandaan komt in zowel tekst als beelden en maakt gebruik van het nieuwe logo door bij de inrichting te kiezen voor organische blank houten materialen.”

Beleving

Dit zit niet alleen in de inrichting. „Waar bij ons een concept vaak strak en bedacht is, heerst hier een harmonie van middelen, van mens, techniek en product”, zegt Bijl. „Bij een jeanswinkel staat bijvoorbeeld een meisje vol tattoos die heel enthousiast een verhaal verteld, al dan niet over het product. En net als vroeger, hebben ze hier hostesses die je welkom heten in de winkels. In Nederland word je vaak niet eens aangesproken. Medewerkers met passie gaan het gesprek aan, brengen authentieke verhalen. Dat heeft niets met verkopen te maken, maar met beleving. Daarom is het hier niet gladjes, het gaat niet alleen over vierkantenmeters die geld moeten opleveren.”

Geen discountgevoel

Toch vindt Frijters dat de winkels zich op prijs richten. „Prijsuitingen zijn groot en veel aanwezig”, zegt ze. „Ook in winkels die dit van oudsher niet doen, zoals Adidas, kom je binnen in een prijsstraat met alleen maar aanbiedingen.” Drogisterijketen Boots heeft zelfs het hele verlichtingsplan hierop aangepast. „In de hele winkel schijnt wit-blauw licht, waardoor producten scherper zichtbaar zijn en er een sterke prijsbeleving is, iets wat discounters als Aldi en Lidl ook doen.” Ze denkt dat winkeliers hier niet omheen kunnen in de huidige economische situatie. „Maar het winkelcentrum als geheel, roept absoluut geen discountgevoel op.”

Trekpleister

Zowel Frijters als Bijl denkt dat Westfield Stratford City ook na de spelen een trekpleister van jewelste zal zijn. „Londen zit in de top 3 van winkelsteden”, zegt Frijters. „Ik denk dat mensen die hiernaartoe gaan om te shoppen, ook Stratford City zullen aandoen.”

Magneet

Bijl verwacht ook meer dan genoeg aanloop. „ Eigenlijk is het een heel groot buurtcentrum. Het ligt niet, zoals veel Amerikaanse winkelcentra, buiten het centrum. Daardoor is het een magneet voor het hele gebied”, zegt hij. „In de eerste week na de opening trok het centrum al een miljoen bezoekers, toen was 20 procent van de winkels nog niet eens geopend. Ze mogen wel uitkijken dat het tijdens de Olympische Spelen niet uit zijn voegen barst.”

 

Wilt u ook bouwen aan een meer onderscheidend winkelconcept?
Neem dan contact op met Carin Frijters van CF retail voor een vrijblijvend gesprek viainfo@cfretailadvies.nl of 06 22991709.

 CF retail in de Telegraaf door Lorraine Marlisa –  5 oktober 2011

AMSTERDAM –  Luxe ontmoetingsplekken met loungebanken, horeca uit alle delen van de wereld en zowel ketens als zelfstandige winkels, dat herbergt het pas geopende winkelcentrum Westfield Stratford City in Londen. Wie met het openbaar vervoer naar de Olympische Spelen 2012 gaat, komt hier geheid doorheen. Maar ook na de spelen zal het centrum een succesnummer blijven, zeggen experts. „Jongeren, oma’s, kinderen, iedereen vindt hier zijn eigen wereldje.” Dat zegt Harry Bijl, verantwoordelijk voor retail en innovatie bij CBW Mitex, de brancheorganisatie voor winkels in mode, schoenen en sport. Volgens Bijl zorgt de mix van winkels, horeca en ontspanning voor de aantrekkingskracht op verschillende doelgroepen.

Niet Saai

„Het is minder van hetzelfde, niet alleen ketens maar ook zelfstandigen. Hier zie je geen straatjes met tien dezelfde winkels die elkaar kapot concurreren”, vervolgt hij. „Iets wat we in Nederland wel doen waardoor een centrum saai wordt.” Met een delegatie van winkeliers en marketeers deed Bijl het splinternieuwe Westfield Stratford City in Londen aan, dat volgens Westfield het ’grootste winkelcentrum van Europa is’.

Enorm

Het shoppingparadijs in het oosten van Londen telt ruim 176.000 vierkantenmeter, heeft 5000 parkeerplaatsen en kostte 1,67 miljard euro. Meer dan 300 winkels, 70 restaurants en 14 bioscoopzalen zorgen voor vertier. Westfield verwacht dat 70 procent van de toeschouwers van de Olympische Spelen het winkelcentrum aandoet. Daarbij hoeven 4 miljoen Britten niet langer dan 45 minuten te reizen voor ze bij Westfield Stratford City zijn.

Ruimte

Bijl: „Alles klopt hier. Een oud gebied krijgt op een mooie manier leven doordat men de klant goed voor ogen heeft gehouden. Speelplekken voor kinderen met grappige toestellen, hoe moeilijk kan het zijn? En overal zie je hier luxe design loungesets waar je kunt uitrusten. Ze hebben hier rustig 30 vierkantenmeter voor uitgetrokken, terwijl je bij ons hoogstens wat bankjes in de looprichting van een pad vindt.”

Innovatieve horeca

In horeca ziet Bijl aangename verschillen. „Van Libanees tot Thais, alles kun je krijgen op diverse horecapleinen. En dan niet in de vorm van fastfood maar echt innovatief, voor heel schappelijke prijzen. Jamie’s Italy waar je een waanzinnige hamburger kunt krijgen voor 9 euro.” Ook de horecagelegenheden zijn werelden op zich. „Bij de Libanees kun je bijvoorbeeld niet alleen eten, maar ook waterpijp roken.”

In the mix

Retailexpert Carin Frijters nam ook de proef op de som in Westfield Stratford City. Ook noemt zij de mix van winkels. „Je ziet zowel ’multibrand’ als ’monobrand’ waarbij de laatste voor liefhebbers van een bepaald merk heel interessant zijn. Net als Bijl ziet Frijters dat winkels een wereld voor hun klanten scheppen. „Bij skatemerk Vans loop je onder een skatelouping door, en zie je de geschiedenis van het merk vanaf 1960 in reclamebeelden. Leuk voor de ’incrowd’ van die ’scene’.” Dat gebruik van ’herkomst’, zoals zij het noemt, vind je ook in andere winkels. „Starbucks vertelt waar de koffie vandaan komt in zowel tekst als beelden en maakt gebruik van het nieuwe logo door bij de inrichting te kiezen voor organische blank houten materialen.”

Beleving

Dit zit niet alleen in de inrichting. „Waar bij ons een concept vaak strak en bedacht is, heerst hier een harmonie van middelen, van mens, techniek en product”, zegt Bijl. „Bij een jeanswinkel staat bijvoorbeeld een meisje vol tattoos die heel enthousiast een verhaal verteld, al dan niet over het product. En net als vroeger, hebben ze hier hostesses die je welkom heten in de winkels. In Nederland word je vaak niet eens aangesproken. Medewerkers met passie gaan het gesprek aan, brengen authentieke verhalen. Dat heeft niets met verkopen te maken, maar met beleving. Daarom is het hier niet gladjes, het gaat niet alleen over vierkantenmeters die geld moeten opleveren.”

Geen discountgevoel

Toch vindt Frijters dat de winkels zich op prijs richten. „Prijsuitingen zijn groot en veel aanwezig”, zegt ze. „Ook in winkels die dit van oudsher niet doen, zoals Adidas, kom je binnen in een prijsstraat met alleen maar aanbiedingen.” Drogisterijketen Boots heeft zelfs het hele verlichtingsplan hierop aangepast. „In de hele winkel schijnt wit-blauw licht, waardoor producten scherper zichtbaar zijn en er een sterke prijsbeleving is, iets wat discounters als Aldi en Lidl ook doen.” Ze denkt dat winkeliers hier niet omheen kunnen in de huidige economische situatie. „Maar het winkelcentrum als geheel, roept absoluut geen discountgevoel op.”

Trekpleister

Zowel Frijters als Bijl denkt dat Westfield Stratford City ook na de spelen een trekpleister van jewelste zal zijn. „Londen zit in de top 3 van winkelsteden”, zegt Frijters. „Ik denk dat mensen die hiernaartoe gaan om te shoppen, ook Stratford City zullen aandoen.”

Magneet

Bijl verwacht ook meer dan genoeg aanloop. „ Eigenlijk is het een heel groot buurtcentrum. Het ligt niet, zoals veel Amerikaanse winkelcentra, buiten het centrum. Daardoor is het een magneet voor het hele gebied”, zegt hij. „In de eerste week na de opening trok het centrum al een miljoen bezoekers, toen was 20 procent van de winkels nog niet eens geopend. Ze mogen wel uitkijken dat het tijdens de Olympische Spelen niet uit zijn voegen barst.”

 

Wilt u ook bouwen aan een meer onderscheidend winkelconcept?
Neem dan contact op met Carin Frijters van CF retail voor een vrijblijvend gesprek viainfo@cfretailadvies.nl of 06 22991709.

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,