CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

Via PINTEREST een band opbouwen met de doelgroep

12-04-2012 door

CF retail in Fashion United door Stephanie Broek – 3 mei 2012

De nieuwe social media hype Pinterest biedt tal van mogelijkheden voor modebedrijven en merken. Ondanks dat het online prikbord in tegenstelling tot Facebook geen directe verkoop oplevert, draagt het sociale netwerk bij aan merkbeleving, is er directe communicatie met de doelgroep mogelijk en kunnen modebedrijven er gemakkelijk achter komen waar de consument behoefte aan heeft.

“Pinterest is een oase van consumenteninzicht.”

Slechts twee jaar na de oprichting mag Pinterest zich al het derde grootste sociale netwerk na Facebook en Twitter en de snelstgroeiende website in de internetgeschiedenis ooit noemen. Geen wonder dat modebedrijven als Forever 21, Etsy, DKNY, Antropologie, J.C. Penney, Guess en Gap al een Pinterest account hebben aangemaakt. Dagelijks plaatsen ze inspirerende beelden, repinnen ze foto’s van andere Pinterest gebruikers die bij de doelgroep van het merk horen en worden hun foto’s weer gedeeld door tal van andere internetters.

Een goed voorbeeld van een merk dat Pinterest optimaal benut is het Amerikaanse damesmodelabel Kate Spade. Het bedrijf heeft zijn belangrijkste kenmerk – kleurrijke collecties – als uitgangspunt genomen voor de inhoud op Pinterest. Via verschillende prikborden laat het merk zien wat een kleurrijk leven is volgens Kate Spade, zoals ride colorfully vol met plaatjes van scooters en auto’s in knalkleuren en dress colorfully met mode-inspiratie voor bontgekleurde outfits. Nergens is de collectie van Kate Spade zelf terug te vinden, maar de filosofie van het merk dat hun creaties je leven meer kleur geven, straalt overal vanaf.

Volgens marketingexperts is Pinterest een belangrijke tool voor merken en retailers om een (nieuwe) doelgroep aan zich te binden. “Pinterest resulteert dan wel niet direct in online sales zoals Facebook dat wel kan met een geïntegreerde shop, maar het biedt wel de fundering om een band op te bouwen met je doelgroep,” legt Elaine Ching, eigenaresse van brand management bureau The Brand Room, uit. “Bij Pinterest behouden gebruikers de volledige regie over alle content en kiezen ze zelf wat hen inspireert en wat ze op hun board willen repinnen. Dat is een groot verschil met overige social media sites waar je aan moet geven om te liken of om te volgen, maar verder niet kan bepalen wat je met het content van een merk wil of kan doen.”

Volgens Carin Frijters, eigenaresse van CF retail adviesbureau, is Pinterest ook een belangrijke manier om in contact te blijven met de veranderende consument. “De consument is zich weer opnieuw aan het uitvinden. Consumenten gaan zich steeds meer onderscheiden op basis van hun visuele identiteit. Met Pinterest kun je hier in mee gaan en zo connected blijven. Het is een nieuwe manier van communiceren en de dialoog aangaan met consumenten met een oneindig bereik,” aldus Frijters.

‘Pinterest is een nieuwe manier van communiceren met de consument’

Bovendien kun je op Pinterest veel leren van wat er onder consumenten leeft. Frijters: “Pinterest is een oase aan consumenteninzicht. Consumenten gaan met je denken op een niet gestuurde manier. Er wordt veel marktonderzoek gedaan naar wat een klant beleeft en koopgedrag, maar met Pinterest sluit je een fase eerder aan doordat consumenten laten zien wat hun interesses zijn en wat hen bezig houdt. Daar kun je je aanbod en product op afstemmen.”

Retailers en merken die met Pinterest aan de slag gaan, doen er volgens Frijters goed aan om eerst een plan te maken. “Stort je niet in alles wat nieuw is. Formuleer eerst je visie en bedenk wat je wil bereiken. Ga niet gelijk de snelweg op en gas geven, maar bepaal eerst je route en je eindbestemmening.”

Ching vult aan: “Mijn advies is om niet alles maar lukraak te pinnen op diverse boards zonder boodschap of doel, maar laat je ook niet tegenhouden door werk of tijd. Maak het jezelf makkelijk en stel een eenvoudig plan en planning op. Bouw je boards langzaam en doelgericht op met alles wat het merk inspireert.” Ook benadrukt de merkexpert dat Pinterest het beste werkt in combinatie met andere sociale netwerken. “Ik raad het gebruik van Pinterest aan naast Facebook en overige social media tools, omdat je met Pinterest de gebruiker meer tot je merk laat komen dan dat je je zelf opdringt. Maar het één vervangt niet het ander.

Ben je het met mij eens of juist niet? Ik lees graag je reactie op info@cfretail.nl

Website; www.fashionunited.nl

Beeld; Kate Spade

CF retail in Fashion United door Stephanie Broek – 3 mei 2012

De nieuwe social media hype Pinterest biedt tal van mogelijkheden voor modebedrijven en merken. Ondanks dat het online prikbord in tegenstelling tot Facebook geen directe verkoop oplevert, draagt het sociale netwerk bij aan merkbeleving, is er directe communicatie met de doelgroep mogelijk en kunnen modebedrijven er gemakkelijk achter komen waar de consument behoefte aan heeft.

“Pinterest is een oase van consumenteninzicht.”

Slechts twee jaar na de oprichting mag Pinterest zich al het derde grootste sociale netwerk na Facebook en Twitter en de snelstgroeiende website in de internetgeschiedenis ooit noemen. Geen wonder dat modebedrijven als Forever 21, Etsy, DKNY, Antropologie, J.C. Penney, Guess en Gap al een Pinterest account hebben aangemaakt. Dagelijks plaatsen ze inspirerende beelden, repinnen ze foto’s van andere Pinterest gebruikers die bij de doelgroep van het merk horen en worden hun foto’s weer gedeeld door tal van andere internetters.

Een goed voorbeeld van een merk dat Pinterest optimaal benut is het Amerikaanse damesmodelabel Kate Spade. Het bedrijf heeft zijn belangrijkste kenmerk – kleurrijke collecties – als uitgangspunt genomen voor de inhoud op Pinterest. Via verschillende prikborden laat het merk zien wat een kleurrijk leven is volgens Kate Spade, zoals ride colorfully vol met plaatjes van scooters en auto’s in knalkleuren en dress colorfully met mode-inspiratie voor bontgekleurde outfits. Nergens is de collectie van Kate Spade zelf terug te vinden, maar de filosofie van het merk dat hun creaties je leven meer kleur geven, straalt overal vanaf.

Volgens marketingexperts is Pinterest een belangrijke tool voor merken en retailers om een (nieuwe) doelgroep aan zich te binden. “Pinterest resulteert dan wel niet direct in online sales zoals Facebook dat wel kan met een geïntegreerde shop, maar het biedt wel de fundering om een band op te bouwen met je doelgroep,” legt Elaine Ching, eigenaresse van brand management bureau The Brand Room, uit. “Bij Pinterest behouden gebruikers de volledige regie over alle content en kiezen ze zelf wat hen inspireert en wat ze op hun board willen repinnen. Dat is een groot verschil met overige social media sites waar je aan moet geven om te liken of om te volgen, maar verder niet kan bepalen wat je met het content van een merk wil of kan doen.”

Volgens Carin Frijters, eigenaresse van CF retail adviesbureau, is Pinterest ook een belangrijke manier om in contact te blijven met de veranderende consument. “De consument is zich weer opnieuw aan het uitvinden. Consumenten gaan zich steeds meer onderscheiden op basis van hun visuele identiteit. Met Pinterest kun je hier in mee gaan en zo connected blijven. Het is een nieuwe manier van communiceren en de dialoog aangaan met consumenten met een oneindig bereik,” aldus Frijters.

‘Pinterest is een nieuwe manier van communiceren met de consument’

Bovendien kun je op Pinterest veel leren van wat er onder consumenten leeft. Frijters: “Pinterest is een oase aan consumenteninzicht. Consumenten gaan met je denken op een niet gestuurde manier. Er wordt veel marktonderzoek gedaan naar wat een klant beleeft en koopgedrag, maar met Pinterest sluit je een fase eerder aan doordat consumenten laten zien wat hun interesses zijn en wat hen bezig houdt. Daar kun je je aanbod en product op afstemmen.”

Retailers en merken die met Pinterest aan de slag gaan, doen er volgens Frijters goed aan om eerst een plan te maken. “Stort je niet in alles wat nieuw is. Formuleer eerst je visie en bedenk wat je wil bereiken. Ga niet gelijk de snelweg op en gas geven, maar bepaal eerst je route en je eindbestemmening.”

Ching vult aan: “Mijn advies is om niet alles maar lukraak te pinnen op diverse boards zonder boodschap of doel, maar laat je ook niet tegenhouden door werk of tijd. Maak het jezelf makkelijk en stel een eenvoudig plan en planning op. Bouw je boards langzaam en doelgericht op met alles wat het merk inspireert.” Ook benadrukt de merkexpert dat Pinterest het beste werkt in combinatie met andere sociale netwerken. “Ik raad het gebruik van Pinterest aan naast Facebook en overige social media tools, omdat je met Pinterest de gebruiker meer tot je merk laat komen dan dat je je zelf opdringt. Maar het één vervangt niet het ander.

Website; www.fashionunited.nl

Beeld; Kate Spade

Tags: , , , , , , , , , , ,