CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

Verleid, verkoop en verbind! reportage voor In de Mode

14-10-2012 door

“Jouw winkel moet direct in de herinnering van de klant belanden”, vertelt retailadviseur en stylist Carin Frijters. “De etalage is daarbij het hart van je concept en bepaald in zeven (!) seconden of een passant een klant wordt. Maar ook op de winkelvloer wordt het verleidingsspel gespeeld.” In Rotterdam ging Carin op zoek naar de beste voorbeelden van winkelbeleving. Voorbeelden die letterlijk verbinden en in de herinnering van de klant belanden.

SEIZOEN

Concept | No | Store, William Boothlaan 13a

“De kracht zit ’m hier in de herhaling. Een creatief productgrapje, waarmee je zeker de aandacht van passerende, nieuwe klanten trekt. Want je móet wel kijken: wat gebeurt daar nou? Zo’n opzet is snel aan te passen aan het seizoen – én goedkoop, want de etalagehoofden zijn uit grof B-board geknipt.’

STORYTELLING

Marlies Dekkers, Witte de Withstraat 2

“Hier wordt theater gemaakt. Met het thema ‘Eternal Sunshine, Cool Scandinavia’ vertelt de etalage de tegenstelling tussen zomer en winter: met warme, knalrode lingeriesets en winterse geweien als simpele props. Die verbeelding kunnen sportretailers ook goed gebruiken. Laat minder ‘platte’ producten zien en juist meer toepassingen.”

KLEUR&CONTRAST

Paraddy, quality dance & sportswear, Witte de Withstraat 11a

“Kleur blijft een krachtige en goedkope aandachtstrekker. Deze felgele schoen contrasteert geweldig met de rest van de rustige etalage. Het is voor mij dé trigger, die direct de verbinding legt met de andere producten. Tip: houd het bij één highlight. Anders ontstaat er al snel een rommeltje.”

INTERACTIVITEIT

Tattoo Dex, Witte de Withstraat 68a

“Deze winkel heeft geen etalage. Toch laat de prachtige achterwand met tattoo-tekeningen direct zien waar het hier om draait. Vanbuiten heb je ook zicht op het flatscreen met een filmpje, dat passanten voorlicht over de werkwijze van Dex. Slim, want dit wekt vertrouwen.”

CONCEPT

C. Cruden, Boomgaardsstraat 84

“Sam Cruden ontwerpt unieke kledingstukken, met exclusieve materialen. Dat heeft zij vertaald naar een winkelconcept dat draait om ‘authenticiteit’: vintage drogisterijkasten, een ouderwetse naaimachine en een klein naaiateliertje, waar Sams collega aan het werk is. Een ambachtelijke modezaak, die uitnodigt tot onverwachte ontmoetingen.”

TOTAALBELEVING

Goliath, Witte de Withstraat 77a

“Bij dit klassieke sportmerk, dat al sinds 1925 bestaat, gaat het al lang niet meer alleen om de schoenen. De winkel zet een lifestyle neer – the store is the story – met een doordachte en goed doorgevoerde styling. In een sfeervolle huiskamerinrichting worden de ‘community’-klanten verwelkomd met verse bloemen, een koffiehoek, een dj-draaitafel… Alles klopt.”

RETAIL 3.0

Damage Playground, Hillelaan 29

“Onlangs gestart als offline ‘etalage’ van de goedlopende webshop. Deze winkel zit op het snijvlak van herenmodezaak en galerie, met veel duurzaam design. De ruimte is multifunctioneel en in no time te gebruiken voor een event; een slimme manier om nieuwe klanten te trekken. De kassa is tegelijk een spreekkatheder; de vederlichte paspoppen zijn makkelijk verplaatsbaar en met behulp van magneten snel aan te kleden.”

Bron: In de Mode reportage oktober 2012

Tekst: Suzanne Geurts

Fotograaf: Lizzy Kalisvaart

 

Tags: , , , , , , , , , , , ,