CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

Lidewij Edelkoort – SHOPPING – ‘Theater op de winkelvloer’

03-02-2011 door

CF retail in de Telegraaf – column Lorraine Marlisa

Trendgoeroe Lidewij Edelkoort heeft haar licht laten schijnen over de toekomst van het winkelen tijdens het seminar ‘Shopping’ 2012/2013, vorige week in Amsterdam. Retailexpert Carin Frijters was erbij en hoort de eerste noten van de toekomstmuziek nu al
in de winkelstraten klinken. Ze licht een aantal door Edelkoort genoemde trends toe en vertelt waar we die zoal kunnen vinden.
Lidewij Edelkoort voorspelde de trends in winkelland tijdens de lezing? Shopping reinvesting retail for 21st century?

Retailexpert Carin Frijters in Hospital in Antwerpen, één van de voorbeelden van winkels die al aan bepaalde trends doen die Lidewij Edelkoort heeft geschetst.
‘Sanctuary’, ‘re-luxury, ‘mono mind’ waren woorden die voorbijkwamen tijdens het relaas van één van ’s werelds meest toonaangevende trendvoorspellers. Toch zijn de veranderingen in winkelland niet revolutionair te noemen. “Edelkoorts visie is dat in de afgelopen decennia weinig is veranderd in de shoppingbranche”, zegt Frijters, die trends in retail spot en winkeliers adviseert in onder meer concept en klantbenadering. Edelkoort constateerde dat warenhuizen al meer dan honderd jaar bestaan, couture teruggaat tot de jaren 20, prêt à porter tot de jaren 60 en dat we in de jaren 80 al hebben kennisgemaakt met het fenomeen ‘concept stores’.
“Alles is er al”, zegt Frijters. Zo zijn ‘concept stores’ nog steeds prominent aanwezig in het shoppinglandschap. “Het zijn een soort miniwarenhuizen
waarin ‘fashion’, ‘gadgets’ en interieur samenkomen. Ze laten een selectie zien uit verschillende collecties van verschillende soorten producten waarvan
de eigenaar denkt dat daar behoefte aan is”, legt Frijters uit. Als goed voorbeeld van een ‘concept store’ dicht bij huis noemt Frijters ‘Your’ in Antwerpen.
“De hoofdrol is hier voor het product weggelegd. Aan het pand wordt niet veel gedaan. Artikelen worden op een heel eenvoudige manier gepresenteerd.”
Dat laatste is ook het geval in Humanoid in Arnhem, een winkel die Frijters ziet als voorbeeld van de trend ‘Sanctuary’ (heiligdom) die Edelkoort noemde. “Hierbij spelen licht en lichtinval een belangrijke rol. Er is wel oog voor detail maar de ruimte oogt minimalistisch en sereen”, zegt Frijters.
“Humanoid is gevestigd in een oude kerk en men maakt gebruik van wat het te pand te bieden, zo zie je daar geen borden met tekst en uitleg.
Ook hier speelt lichtinval een belangrijke rol, de ruimte is wit en ondergeschikt aan de mode die je er vindt.”
Een tegengestelde trend is die van ‘re-luxury’ waarbij een winkel juist meer wordt aangekleed in plaats van uitgekleed, en wel met gordijnen. Frijters:
“Het gebruik van gordijnen zorgt voor intimiteit in dit concept. Winkels met luxemerken gaan zich onderscheiden met privacy, maar bieden ook een totaalpakket door bijvoorbeeld woonaccessoires en een spa aan de winkel toe te voegen.” Als voorbeeld hiervan noemt ze Hospital, ook in Antwerpen.
“Hier zorgen nisjes, spannende doorkijken en gordijnen ook voor de nodige intimiteit.”

En waar winkels met luxemerken juist verbreden, richten andere winkels zich juist op één product, ‘mono mind’ noemt Edelkoort dit. Tijdens het seminar noemde ze de winkels van Anne Fontaine, ook in Amsterdam gevestigd, als voorbeeld. Hier worden bijna alleen maar shirts en blouses verkocht. “Mensen kunnen overal alles kopen maar willen ook specialisme”, zegt Frijters “Sommige winkels richten zich alleen op hetgeen waar ze goed in zijn. Dat gebeurt al langer. Neem bijvoorbeeld Vlieger in Amsterdam waar alleen papier wordt verkocht.” Overigens komen verschillende trends soms samen in één winkel.
Zo combineert Anne Fontaine haar boutique in Parijs met een spa, wat je weer onder re-luxury kunt scharen.
Omdat fysieke winkels zich moeten kunnen onderscheiden van online shops, is iets extra’s op de winkelvloer wel op zijn plaats. “Grote ketens kunnen
inzetten op ‘scenes’ waarbij de hele winkel een toegankelijke etalage is”, zegt Frijters. “Vroeger had je eerst de etalage en binnen rekken en goederen.
Nu zijn binnen ook etalagepoppen te vinden en die vertellen een verhaal. Hunkemöller in Rotterdam maakt bijvoorbeeld gebruikt van scenes.
Het is theater op de winkelvloer.”
Maar behalve product en presentatie verandert straks vooral de manier waarop die tot stand komen. Volgens Edelkoort is het tijd meer met ons gevoel en minder met ons hoofd en dus marketing te doen. “‘Just do it’ is haar credo”, zegt Frijters. “Zoals bij Restored in Amsterdam waar ze ‘handmade’ producten verkopen op gebied van mode en interieur.” In de hoofdstad vond Frijters meubelwinkel Zublim die volgens het ‘just do it’-principe te werk gaat. “Die man koopt in wat hij mooi vindt en pimpt ook zelf meubels op. Hij ziet wel waar hij op uitkomt. Passie is de leidraad.”
Aan dit artikel is onder andere aandacht geschonken in de bijlage van de Telegraaf, Uitwinkelen en op www.stylink.nl 

Tags: , , , , , , ,