CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

The Pop-Up Generation, Design Between Dimensions

28-02-2012 door

Real — to live an authentic live that is hard                                                                                                

Faux — to live a life that is unsatisfying but easy and financially secure

     

      

Onlangs opende trendforecaster, designer, visionair en curator Lidewij Edelkoort op spectaculaire wijze voor MOTI, Museum of the Image in Breda, de tentoonstelling The Pop- up Generation, Design Between Dimensions. Een aanrader voor eenieder die geinteresseerd is in innovatie en trends.

“Jonge generaties geboren met en achter het scherm leven in een schaduw gebied, een no mans land tussen de tweede en derde dimensie die ze willen verbinden. Deze pop up generatie gaat met gemak van 2D naar 3D en terug alsof ze niet eens meer merken dat er verschil is. De hersens zijn getraind om volume te zien in een platte schets en een structuur te ontdekken achter het volume als in een architectonische tekening.”

In 2010 presenteerde de Japanse modeontwerper Issey Miyake de baanbrekende collectie 132 5. In samenwerking met een informaticus werden algoritmes 3D vormen, die vervolgens middels hitte naar 2D beelden werden omgevormd. Als de kleding gevouwen is, lijkt het op origami creaties maar wordt de kleding gedragen, dan komen driedimensionale dynamische vormen tevoorschijn.

Het kartonnen Slinky Furniture van Molo wordt plat aangeleverd, daarna vouw je het in één vloeiende beweging uit tot een prachtig loungemeubel of bijzettafeltje. Dit zijn typische voorbeelden van het Pop-Up fenomeen. Met de komst van bijvoorbeeld de 3D printer kunnen ontwerpers sneller ruimtelijke schetsen maken. Dit vraagt om nieuwe inzichten van zowel ontwerper als het bedrijfsleven. Natuurwetten hebben geen grip meer op deze generatie. Gesterkt door technologische ontwikkelingen zijn ontwerpers anno nu in staat zich niet te laten beperken door dimensies.

In de tentoonstelling ‘The Pop-Up Generation’ presenteert de voormalig directeur van de Design Academy Eindhoven, ontwerpers en kunstenaars die in samenwerking met Brabantse industrie onderzoek doen naar nieuwe werkwijzen en technieken. Aan het begin van de 21e eeuw bevindt de wereld zich in een kakofonie van verschillende culturen, noodleidende economieën, vernieuwende massamedia en hyper technologie. Oude structuren verdwijnen en worden vervangen door een hang naar synergie die op bloeit met de nieuwe mondiale communicatiemiddelen. In de designpraktijk versmelten disciplines en worden werelden aan elkaar gekoppeld; 2D& 3D, analoog& digitaal, cultuur& kapitaal, wetenschap& kunst, natuur& technologie en lokaal& globaal.

“Genesteld in het tussengebied wordt een nieuwe tijd met nieuw werk voorbereid; artistieke en elastieke uitspraken die zonder twijfel in beweging zijn tussen alle disciplines en alle dimensies.”

In de tentoonstelling en het gelijknamige boek ‘The Pop-up Generation, Design between Dimensions’  heeft Edelkoort ontwerpers en kunstenaars uit de Pop-Up Generatie geselecteerd die de tijdelijkheid en het immateriële of hergebruik zichtbaar maken; als een verschijning; van pop-up winkels en musea en guerilla brands tot aan moving merchandising. Moving in de zin van in beweging en in actie maar ook op te vatten als emotioneel en op beleving gericht.

Bezoekers ervaren multi-media installaties, zien films en performances, ontmoeten geanimeerde karakters, aanschouwen computer programma’s die boeken op magische wijze tot leven brengen en komen kartonnen en stoffen dieren, champignons, meubels en maskers tegen. De kijker begeeft zich tussen dimensies en is misschien zelfs in staat zich deze elastieke discipline eigen te maken.

De tentoonstelling ‘The Pop- Up Generation’, is nog in Moti [Museum ot the image] te bezichtigen tot 1 april 2012.

www.motimuseum.com

Deelnemende ontwerpers

Borre Akkersdijk (NL), Maarten Baas (NL), Tord Boontje (NL), Catharina van Eetvelde (BE), Kiki van Eijk (NL), Eley Kishimoto & Ben Wilson (GB/JP), Carla Fernández (MX), Front (SE), Anna Garforth (GB), Jaime Hayon (SP), Niels Hoebers (NL), Anthony Kleinepier (NL), Eric Ku (USA), Laurens Manders (NL), Niels Meulman (NL), Issey Miyake (JP), Molo (CA), Bartosz Mucha (PL), Camille Scherrer (CH), Rodrigo Solórzano (MX), Studio Job (NL), Carolina Wilcke (NL), Richard Woods & Sebastian Wrong (GB)

 

Tags: , , , , , , , , , , ,