CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

‘the NEW FACE of SEPHORA.COM’ – online retail 3.0

11-04-2012 door

SEE IT. SEARCH IT. LEARN IT. LOVE IT. SHOP IT.

Parfumerie Sephora neemt ons mee naar online retail 3.0. De volledig nieuwe website kent een Pinterest en Instagram integratie en een mobiele versie voor de winkels. In de fysieke winkels zullen er iPads geplaatst worden voor consumentengebruik en de medewerkers worden voorzien van (mobiele) iPod betaalapparaten.

Voor de bezoekers van deze nieuwe Sephora website zijn er zelfs mogelijkheden om een eigen moodboard te maken met een Pinterest applicatie. Je kunt als bezoeker zelfs de moodboards van diverse Sephora medewerkers bekijken en zien welke producten tot hun favorieten behoren. Zij delen graag hun mening over het gebruik, maar ook de voor- en de nadelen van producten die verkrijgbaar zijn bij Sephora. Welke waarde de consument uiteindelijk zal toekennen aan deze vorm van ‘sharing’ zal de toekomst uitwijzen. Het is echter weer wel een geheel nieuwe manier van ervaringen delen in retail.

Naast Pinterest laat Sephora ook de Instagram applicatie een actieve rol spelen op haar nieuwe website. Bezoekers kunnen met deze ‘tool’ letterlijk een kijkje in de ‘Sephora keuken’ en ontdekken welke trends ‘hot’ zijn.

Om Pinterest liefhebbers op weg te helpen zijn alle producten voorzien van een aantal zoekcriteria. Hierbij moet je denken aan; leeftijd, ingrediënten, prijs etc. Hierdoor wordt het navigeren en zoeken op de website echt eenvoudiger.

Deze manier van labellen van producten zorgt in aanvang voor heel veel werk (Sephora geeft aan in totaal hierin 5.000 uur geïnvesteerd te hebben) maar biedt voor dit moment een enorme voorsprong ten opzichte van de concurrent en een unieke online ‘shopping experience’. Verder is er online informatie over de beschikbaarheid van producten (pre-shop) in de winkels verkrijgbaar, kun je in de winkel met je smartphone producten scannen en zijn er reviews over dat bewuste product op je smartphone te lezen.

Naast de integratie van al deze technologische mogelijkheden op haar nieuwe website is Sephora de co-creatie aangegaan met Pantone Universe en heeft de Pantone kleur van 2012, Tangerine Tango, gebruikt als basis voor een geheel nieuwe seizoens collectie. Kun je ook als je online shopt gebruik maken van samples, je keuze mix&matchen door alle kleurstalen, trend guidlines en beschikbaar beeldmateriaal.

De online verkopen nemen een steeds groter aandeel in bij Sephora. Het afgelopen jaar liet maar liefst een stijging zien van 300%. Het iPad verkeer is ‘oud op oud’ met maar liefst met 400% toegenomen in het eerste kwartaal van dit jaar. Inmiddels zijn zelfs 20% van alle bezoeken aan de Sephora website afkomstig van mobiele apparaten.

Naast het inzetten van de geeigende social media mogelijkheden als facebook, twitter, Google+ etc. speelt Sephora goed in op de behoefte van de hedendaagse consument die duidelijk visueler wordt. Ik was al enthousiast over het Sephora winkel concept maar zie dat er nu ook online door deze retailer een voorsprong wordt genomen.

Interessant om deze ontwikkeling te blijven volgen en ervan te leren.

Aan dit bericht is onder andere aandacht geschonken op Retail 2020, Retaildenkers, Stylink en in het retail vakblad Retail Trends.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,