CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

SUPERMART – Hoe belangrijk is de esthetische kant van de supermarkt?

05-01-2012 door

MOTI, Museum of the Image, presenteert ‘SUPERMART’. Een verhalende expositie over packaging design oftewel het ontwerp van product verpakking. Het schijnbare alledaagse wordt tijdens deze tentoonstelling op een voetstuk gezet. Verpakkingen hebben de hoofdrol en vertellen ons ieder een geheel eigen verhaal.

Door iconen als Coca Cola, Absolut, Kikkoman, Nivea, Heinz en Toblerone in het museum te tonen, ontstaat een ander soort supermarkt.

SUPERMART laat heel bewust de esthetische kant van de supermarkt zien. In de jaren zestig (Pop-Art) werden verpakkingen bewust als kunstvoorwerp gepresenteerd, met het doel om de kunst van oude conventies te bevrijden. Deze tentoonstelling draait dat om. SUPERMART presenteert en gebruikt de ruimtes van het museum om de bijzondere aandacht te vragen voor iets alledaags; het wegwerpbare-goedkope-gimmicky-glamoureuze van packaging design.

Inspiratie

Veel van deze merken worden als inspirerend ervaren, omdat ze bijdragen aan de levensstijl van de hedendaagse consumens. Een succesvolle merkstrategie koppelt immers de juiste betekenissen aan het beeld van het merk, prikkelt de consumens en zorgt voor een duidelijke associatie. Vaak zelfs op een suggestieve manier.

Met verpakkingen maak je contact en vertel je een verhaal.

 

                 

 

Categoriseren van verpakkings ontwerpen

Diverse alledaagse, praktische voorbeelden passeren tijdens SUPERMART de revue. Categorie benamingen als; Icoon, Pop, Cool, Authentiek, Fair, Exotisch, Bling, Chic, Speel en Real komen in rap tempo voorbij. Waarbij de categorie Pop ons terugbrengt naar Albert Heijn. Pop staat voor een frisse no-nonsense combinatie van illustratie en typografie in rood en wit en typeert de ‘EUROSHOPPER’. Het is een huisstijl die zich succesvol onderscheidt van het gebruikelijke beeldlawaai op de schappen van Albert Heijn. Grappig ook om  te zien dat deze lijn een duidelijk verwantschap toont met de blikjes van wereldberoemde ‘Campbell Soup’ van Andy Warhol.

De rol van kleur

In een van mijn eerdere columns heb ik gesproken over het belang van kleur in een winkelconcept. Kleur is een ‘mood generator’ en beïnvloedt hoe consumensen winkelen en wat zij kopen. Kleur is een van de eerste dingen die een consumens waarneemt. Consumensen laten zich in hun keuze voor een winkelconcept en de producten die zich in de te bezoeken winkel bevinden voor een groot deel leiden door kleur. Zie hier het belang van kleur in een verpakkings ontwerp.

SUPERMART ordent de verpakkingen en gebruikt hierbij kleur als leidraad. Je wordt meegenomen langs cases en de verhalen van Nederlandse- en internationale merken. Want waar draait het nu eigenlijk bij verpakkings ontwerp voor de consumens allemaal om? Primair het tonen van onderscheidend vermogen op het schap, door aandacht te trekken en secundair zijn hygiëne, houdbaarheid en duurzaamheid ook van groot belang.

Kleur is een van de belangrijkste stimuli binnen concepting en kan motiveren om te kopen op juist niet. Wat mij betreft is de expositie SUPERMART in het Bredase MOTI, het Museum of the Image, een aanrader voor iedereen die interesse heeft in concept ontwikkeling, grafische vormgeving en meegenomen wil worden in de verhalen achter de getoonde producten en zijn verpakkingen.

Herkent u mijn verhaal? Of juist niet. Heeft u interessante concepten of cases om te delen? Wilt u uitgebreider bijgepraat worden over SUPERMART? Laat het me weten.

Aan deze column is onder andere op Retail Actueel en op consumenten trendplatform Second Sight aandacht besteed.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,