CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

[SHOPPERPROFIELEN] 4 NIEUWE soorten ‘SALE shopperprofielen’

09-11-2011 door

Dat de ‘Sale periode’ in het huidige economische klimaat een belangrijke verkoopperiode is mag duidelijk zijn. Helaas moet je constateren dat vandaag de dag we bijna het gehele jaar door worden geconfronteerd met ‘Sale varianten’. Zelfs tijdens de sfeervolle kerstperiode zien we steeds meer winkels kiezen voor een combinatie van het ‘Kerst- en Sale- thema’.

Wat mij betreft een keuze die conflicteert.

Best jammer, maar het schijnt noodzakelijk te zijn voor retailers om de grote ‘Sale verkoopboot’ niet te missen. In de Telegraaf Uitwinkelen bijlage trof ik bijgaand verhaal over het nieuwe profiel van vrouwelijke Sale-shoppers dat ik graag met u deel.

Mannen scheren de vrouwelijke shoppers over een kam, maar de vrouwen weten wel beter. Je hebt namelijk verschillende soorten shoppers, en die verschillen worden vooral duidelijk tijdens de sale.

Uit het Amerikaanse winkelend publiek zijn vier nieuwe soorten shopperprofielen naar voren gekomen, zo blijkt uit gegevens van verschillende onderzoeksbureaus. De koopjestimer, de middernachtkoper, de terugbrenger en de ik-shopper bevolken nu de winkelhabitat van de Verenigde Staten. Deze shoppers zijn ontstaan door de zwakke economie die Amerika nu al vier jaar lang is, zo meldt de Chicago Tribune.

De koopjestimer

Deze shopper weet niet alleen waar koopjes te vinden zijn, maar ook wanneer. Zij is niet alleen op zoek naar een koopje, zij doet dit ook op het juiste moment en dan vooral tijdens de eerste dagen van de uitverkoop (want, flinke kortingen op kwalitatieve stukken) en tijdens de laatste dagen (voor de megakortingen op overblijvertjes).

Middernachtshoppers

Om de beste stukken eruit te pikken blijven deze koopjesjagers laat op om goedkoop uit te zijn op ’Zwarte Vrijdag’, de dag na Thanksgiving. Op die dag openen winkels hun deuren om middernacht. De middernachtshopper wil als eerste naar binnen voor de beste koop. Jammer dat je niet in alle winkels tegelijk kunt starten.

De terugbrengshopper

De terugbrengshopper koopt alles wat is afgeprijsd, om thuis te bedenken wat hij echt nodig heeft en de rest terug te brengen. De terugbrengers laten zich makkelijk verleiden, omdat de deal te mooi lijkt om te laten liggen…Terugbrengers opgelet! Ruilen kan niet altijd: veel winkels zijn erop bedacht, en nemen geen spullen uit de uitverkoop terug.

De ik-shopper

Deze bespaarder heeft door de crisis al veel moeten laten liggen en wil zichzelf nu eens verwennen met een cadeau voor zichzelf. Het hele jaar door is er al ingehouden op gezinsuitgaven, uitstapjes op kleine extraatjes. Dus de ik-shopper vindt dat ze het verdient. Shoppen doe je toch voor jezelf.

Tot slot; de kleur rood blijft de winnaar en koploper als het gaat om het communiceren van prijs. Dat was zo en dat is nog steeds zo. Gelukkig zien we retailers ook steeds vaker alternatieve kleuren gebruiken om het ‘Sale- thema’ te versterken, zoals magenta en blue ray (aquablauw).

Bron; Telegraaf Uitwinkelen

 

Tags: , , , , , , , ,