CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

STORYTELLING by Jaime Hayon van Groningen tot Milaan en..,

21-10-2011 door

Om binnen een maand meerdere malen te mogen genieten van zeer recent werk van een van mijn favoriete ontwerpers, de slechts 37 jaar jonge Spaanse Jaime Hayon, is niet geheel vervelend.

Zo was ik onlangs in het in 2010 gerenoveerde, kleurrijke Groninger museum waar de mediatheek van de hand van Jaime Hayons is en mocht ik tijdens de recente Salone di Milano genieten van zijn nieuwe Japanse porselein lijn, Kutani Choemon en zijn nieuwe meubel lijn Sé Collection II.

Jaime’s werk tijdens de Salone di Milano werd gepresenteerd in de Spazio van Rossana Orlandi, de Italiaanse ontdekker van vele vaak jonge, creatieve talenten. Haar Spazio is op zich al een plek die je minstens een keer gezien moet hebben.

In een sprookjesachtige en tegelijkertijd grotachtige omgeving waren Jaime’s organisch vorm gegeven, nieuwe meubel ontwerpen van de Sé Collection II en de Choemon porselein producten te zien. Comfortabele banken en stoelen in vergrijsde kleuren, taupe, parel grijs, water groen, van leer of fluweel, maar ook in een warme mosterd gele kleur hebben mijn hart gestolen. Het bijzondere aan deze collectie is dat het kleur- en materialen pallet van de zitmeubelen zelf samen te stellen is door de klant waardoor oneindig veel combinaties mogelijk worden. De Tambor tafels zijn afgewerkt met een blad van marmer. Bijzet tafels in zandloper vormen in mat zwart met een koperen blad. De frames van de zitelementen zijn veelal in koperachtig goud uitgevoerd maar altijd in de voor Jaime herkenbare ronde lijnen. Zijn werk bestaat altijd uit observaties uit het dagelijks leven. Voor de Sé Collection II liet hij zich niet alleen inspireren door muziekinstrumenten en insecten maar ook door collectie items van Arne Jacobsen. Naast zijn nieuwe meubelontwerpen toonde Jaime zoals gezegd tijdens de Salone ook porselein.

Eerder werd Jaime gevraagd of hij wilde samenwerken met een Japanse bakkerij in bekend traditioneel porselein ambacht. Het antwoord mag duidelijk zijn; Jaime’s nieuwe porselein lijn, Kutani Choemon, is het resultaat van een zeer oude Japanse techniek, Kutaniyaki genaamd. Ambacht en traditie in combinatie met de hand van Jaime Hayon. Het resultaat is verassend. De hand van Jaime laat wederom organische vormen, fantasierijke verhalen, oog voor humor en veel details zien. Kortom een mix van stijlen die typisch voor hem zijn.

De opdrachtgever, Hirotoshi Maruwaka, zei over dit project; ‘With this project, we felt as if Jaime was telling us Japanese to have more pride in our crafts and cultures. We hope we inspire lot of people including traditional craftsmen all over Japan to challenge new things.’

Voor de renovatie van het Groninger Museum in 2010 is gekozen voor een select gezelschap van Nederlandse ontwerpers. Zo hebben ontwerpers van Studio Job, Maarten Baas en ‘last but not least’ Jaime Hayon ruimtes opnieuw vormgeven. Studio Job ontwierp de ontvangstruimte, de ‘Job Lounge’, gebaseerd op negentiende eeuwse besloten clubs met rokende heren met hoge hoeden. Maarten Baas ontwierp het Medini restaurant waarbij hij gebruikt maakte van zijn eigen ‘Clay collectie’. Speciaal voor het restaurant ontwierp hij enkele nieuwe modellen. Meubelen met  een metalen skelet als basis en omkleed met industriële klei. Alle exemplaren zijn met de hand gemaakt en iedere stoel is daardoor uniek.

De mediatheek van Jaime Hayon is direct herkenbaar van zijn hand. Wederom een fantasie rijke mix van stijlen en invloeden. Computerschermen bevinden zich in een soort eilanden landschap. Het gebruik van een marmeren vloer straalt rijkdom uit, een koperen lampen groep boven de walnoten eilandtafel markeert het centrum van de ruimte. Glanzende materialen, onder andere gebruikt voor boekenkasten en beschermende BT Barcelona fauteuils, reflecteren waardoor er een soort synergie tussen de materialen ontstaat. De ruimte straalt ondanks het doel, gebruik van de computer, een bepaalde sereniteit uit.

Naast zijn deelname aan de renovatie van het Groninger Museum en zijn expositie in de Spazio van Rossana Orlandi in Milaan werkt Jaime regelmatig voor ‘global brands’  als Bisazza, Baccarat, SWAROVSKI, Camper, Established & Sons en Moooi. Voor Camper ontwierp hij niet alleen het winkelinterieur maar was hij inmiddels ook gast product ontwerper en zijn er schoenen verkrijgbaar van zijn hand.

Producten ambachtelijk vervaardigen is helemaal van deze tijd en nemen ons ook vaak mee naar een stukje herkomst of historie. De combinatie van bestaande kennis en nieuwe inzichten in techniek zorgt voor geheel nieuwe product mogelijkheden. Deze trend is duidelijk te herkennen in de Choemon porselein collectie van Jaime.

De contrasten, de vloeiende lijnen, het haast graffiti sprookjesachtige handwerk in de herkenbare ontwerpen van Jaime Hayon blijven boeien en vertellen vaak een mooi verhaal dat ons terugbrengt naar het alledaagse leven van de straat.

Deze column is onder andere geplaatst op de website voor CRISP stylisten – www.crispstylist.nl

CF retail, is het bureau voor helder, inspirerend en pragmatisch concept- en innovatie advies op het gebied van product, presentatie en implementatie in consumenten omgevingen. Kijk voor additionele informatie op www.cfretailadvies.nl of op www.retailinspiratietour.nl of bel 06 22991709.Om binnen een maand meerdere malen te mogen genieten van zeer recent werk van een van mijn favoriete ontwerpers, de slechts 37 jaar jonge Spaanse Jaime Hayon, is niet geheel vervelend.

Zo was ik onlangs in het in 2010 gerenoveerde, kleurrijke Groninger museum waar de mediatheek van de hand van Jaime Hayons is en mocht ik tijdens de recente Salone di Milano genieten van zijn nieuwe Japanse porselein lijn, Kutani Choemon en zijn nieuwe meubel lijn Sé Collection II.

Jaime’s werk tijdens de Salone di Milano werd gepresenteerd in de Spazio van Rossana Orlandi, de Italiaanse ontdekker van vele vaak jonge, creatieve talenten. Haar Spazio is op zich al een plek die je minstens een keer gezien moet hebben.

In een sprookjesachtige en tegelijkertijd grotachtige omgeving waren Jaime’s organisch vorm gegeven, nieuwe meubel ontwerpen van de Sé Collection II en de Choemon porselein producten te zien. Comfortabele banken en stoelen in vergrijsde kleuren, taupe, parel grijs, water groen, van leer of fluweel, maar ook in een warme mosterd gele kleur hebben mijn hart gestolen. Het bijzondere aan deze collectie is dat het kleur- en materialen pallet van de zitmeubelen zelf samen te stellen is door de klant waardoor oneindig veel combinaties mogelijk worden. De Tambor tafels zijn afgewerkt met een blad van marmer. Bijzet tafels in zandloper vormen in mat zwart met een koperen blad. De frames van de zitelementen zijn veelal in koperachtig goud uitgevoerd maar altijd in de voor Jaime herkenbare ronde lijnen. Zijn werk bestaat altijd uit observaties uit het dagelijks leven. Voor de Sé Collection II liet hij zich niet alleen inspireren door muziekinstrumenten en insecten maar ook door collectie items van Arne Jacobsen. Naast zijn nieuwe meubelontwerpen toonde Jaime zoals gezegd tijdens de Salone ook porselein.

Eerder werd Jaime gevraagd of hij wilde samenwerken met een Japanse bakkerij in bekend traditioneel porselein ambacht. Het antwoord mag duidelijk zijn; Jaime’s nieuwe porselein lijn, Kutani Choemon, is het resultaat van een zeer oude Japanse techniek, Kutaniyaki genaamd. Ambacht en traditie in combinatie met de hand van Jaime Hayon. Het resultaat is verassend. De hand van Jaime laat wederom organische vormen, fantasierijke verhalen, oog voor humor en veel details zien. Kortom een mix van stijlen die typisch voor hem zijn.

De opdrachtgever, Hirotoshi Maruwaka, zei over dit project; ‘With this project, we felt as if Jaime was telling us Japanese to have more pride in our crafts and cultures. We hope we inspire lot of people including traditional craftsmen all over Japan to challenge new things.’

Voor de renovatie van het Groninger Museum in 2010 is gekozen voor een select gezelschap van Nederlandse ontwerpers. Zo hebben ontwerpers van Studio Job, Maarten Baas en ‘last but not least’ Jaime Hayon ruimtes opnieuw vormgeven. Studio Job ontwierp de ontvangstruimte, de ‘Job Lounge’, gebaseerd op negentiende eeuwse besloten clubs met rokende heren met hoge hoeden. Maarten Baas ontwierp het Medini restaurant waarbij hij gebruikt maakte van zijn eigen ‘Clay collectie’. Speciaal voor het restaurant ontwierp hij enkele nieuwe modellen. Meubelen met  een metalen skelet als basis en omkleed met industriële klei. Alle exemplaren zijn met de hand gemaakt en iedere stoel is daardoor uniek.

De mediatheek van Jaime Hayon is direct herkenbaar van zijn hand. Wederom een fantasie rijke mix van stijlen en invloeden. Computerschermen bevinden zich in een soort eilanden landschap. Het gebruik van een marmeren vloer straalt rijkdom uit, een koperen lampen groep boven de walnoten eilandtafel markeert het centrum van de ruimte. Glanzende materialen, onder andere gebruikt voor boekenkasten en beschermende BT Barcelona fauteuils, reflecteren waardoor er een soort synergie tussen de materialen ontstaat. De ruimte straalt ondanks het doel, gebruik van de computer, een bepaalde sereniteit uit.

Naast zijn deelname aan de renovatie van het Groninger Museum en zijn expositie in de Spazio van Rossana Orlandi in Milaan werkt Jaime regelmatig voor ‘global brands’  als Bisazza, Baccarat, SWAROVSKI, Camper, Established & Sons en Moooi. Voor Camper ontwierp hij niet alleen het winkelinterieur maar was hij inmiddels ook gast product ontwerper en zijn er schoenen verkrijgbaar van zijn hand.

Producten ambachtelijk vervaardigen is helemaal van deze tijd en nemen ons ook vaak mee naar een stukje herkomst of historie. De combinatie van bestaande kennis en nieuwe inzichten in techniek zorgt voor geheel nieuwe product mogelijkheden. Deze trend is duidelijk te herkennen in de Choemon porselein collectie van Jaime.

De contrasten, de vloeiende lijnen, het haast graffiti sprookjesachtige handwerk in de herkenbare ontwerpen van Jaime Hayon blijven boeien en vertellen vaak een mooi verhaal dat ons terugbrengt naar het alledaagse leven van de straat.

Deze column is onder andere geplaatst op de website voor CRISP stylisten – www.crispstylist.nl

CF retail, is het bureau voor helder, inspirerend en pragmatisch concept- en innovatie advies op het gebied van product, presentatie en implementatie in consumenten omgevingen. Kijk voor additionele informatie op www.cfretailadvies.nl of op www.retailinspiratietour.nl of bel 06 22991709.

Tags: