CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

RETAIL BERLIJN INSPIREERT

09-01-2012 door

Enkele weken geleden was ik in Berlijn tijdens de Bread & Butter fashion beurs ter voorbereiding van een Retail Inspiratie Tour. Wat een geweldige stad met een geheel andere beleving dan Londen die ik eind 2011 maar liefst twee keer mocht bezoeken. Waar Londen ‘shopisticated’ en ‘green new classic’ is, is Berlijn stoer en op diverse plaatsen zelfs ‘authentiek rauw’ te noemen. Heeft het te maken met het verleden en de creatieve underground scene? Vast en zeker.

Ik deel in deze column dan ook graag enkele bevindingen en beelden die mij zijn opgevallen en voor allen die mijn liefde voor retail delen, interessant kunnen zijn.

Diesel had tijdens mijn bezoek een event met het thema ‘Succesfull Living from DIESEL’ in Duitslands bekendste warenhuis, KaDeWe. Mooie, aansprekende etalages met een duidelijke knipoog naar de jaren 50tig. Maar daar is alles mee gezegd. Geen wow–effect. Repeterende etalages, 11 in totaal. Weinig verrassing. Behalve mooie ‘props’. In een etalage een beeldscherm waarop een modeshow getoond wordt en in een volgende hoofden van mannequin figuren afgedekt met ‘TV-kasten’. Anonieme, afgedekte hoofden zien we overigens steeds vaker terug in etalages, reclame’s etc.

 

 

Binnen aangekomen, door de hoofdingang van warenhuis KaDeWe, een DIESEL shop-in-shop. Wederom netjes maar verre van spectaculair. Het centrum van de shop laat een show-piramide-trap zien waarbij de treden voorzien zijn van knipperende lampjes. Aangeklede, standaard mannequin figuren voorzien van de laatste DIESEL mode items, hebben plaatsgenomen op de trap. Maar waar zijn de levende mannequins? Deze shop-in-shop is net als de etalage netjes verzorgd en voorzien van mooie ‘props’. Maar het merk DIESEL verkoopt toch ook meubels?! Waar zijn dan de stoere meubels van dit herkenbare merk? Bij navraag blijkt dat diverse medewerkers of nog nooit gehoord hebben van DIESEL meubelen of zeker weten dat warenhuis KaDeWe deze niet verkoopt. Wat mij betreft een gemiste kans voor DIESEL maar met name voor het verkopende warenhuis KaDeWe.

In de binnenstad bevindt zich ook een DIESEL monobrandstore. Beweging in de etalage, aangenaam verlicht en een ‘free flow’ opstelling van de diverse displays en kasten. Een DJ die passende muziek draait. En schermen op diverse wanden met modeshowfragmenten. Als ‘eye-catcher’ een ‘pratende achterwand’.

Maar wat mij opvalt is het ontbreken van een brand geur, zowel in de shop-in-shop als in de monobrandstore. Terwijl geur toch echt de vierde dimensie is in een ruimte.

Een bijzondere ervaring rijker en onder de indruk van het feit dat Duitslands bekendste warenhuis zoveel ruimte en mogelijk geld besteedt aan het ‘live’ promoten van een merk als DIESEL maar er zo slecht de echte beleving laat zien.

Het merk DIESEL begon in 1978 in Noord Italie met grondlegger Renzo Rosso. Hij experimenteerde als eerste met jeans in diverse kleuren, verschillende pasvormen en materialen. DIESEL verkoopt inmiddels niet alleen trendjeans, schoenen, dames-, heren-,  kindermode en accessoires maar sinds 2009 ook meubels en verlichting.

Hiervoor ging DIESEL een co-creatie aan met  Moroso (meubels) en Foscarini (verlichting). Twee merken met hetzelfde DNA als DIESEL, creatief en innovatief.

De meubelcollectie bestaat uit twee delen; de Camp-collectie met veel geverfd hout en een vintage gevoel. De Rock-collectie laat juist een dikke knipoog naar de ruigere muziekwereld zien zoals  ontwerpgrapjes als geprinte draaipanelen op bijzettafeltjes.

Ook de verlichtingcollectie is anders. Zo zijn er lampen die doen denken aan straatlantaarns, is er een artistieke vertaling van een gespleten vulkanische steen en zijn er oude fabriekslampen.

Zoals gezegd Berlijn is SUPER. Echt overal waar je kijkt is een verhaal te beleven. En dat is niet overdreven. Het is stoer, misschien zelfs ruig te noemen, sustainable, authentiek, aards en vooral creatief. Ik deel dan ook graag zoals beloofd nog enkele beelden met u.

Herkent u mijn verhaal en mijn beelden? Of juist niet. Wilt u uitgebreider bijgesproken worden over mijn bezoek aan Berlijn? Laat het me weten door vrijblijvend te mailen met info@cfretail.nl of rechtstreeks te bellen met Carin Frijters van CF retail, 0622991709. Blijf volgen, binnenkort nog meer beeld!

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,