CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

RETAIL 3.0

28-08-2011 door

Intergreren maar waar ‘bricks’ en ‘clicks’ samenkomen

De afgelopen maanden wordt er binnen retail minnend Nederland over haast niets anders gesproken dan cross channel. Op welke wijze moeten toch ‘retail bricks’, de fysieke winkel en de ‘retail clicks’, internetwinkels elkaar gaan versterken?

En dit is inderdaad interessante materie. Niet alleen vanwege het feit dat de internetbezoeken maar blijven toenemen maar al was het alleen al om het bereik van de fysieke retailer groter te maken en de omzetpotentie te vergroten. Volgens onderzoeken van CBW- Mitex en ABN Amro groeit het aantal consumenten dat in fysieke winkels en op via internet koop de komende 4 jaar van 35% naar 55%.

Dat bricks en clicks elkaar kunnen versterken indien beide merkkanalen eenduidig geladen worden is een zekerheid.

Afgelopen zaterdag, 27 augustus jl. opende Hypebazaar zijn eerste fysieke winkel in Eindhoven. Aansluitend opent op 3 september a.s. een tweede fysieke winkel in Nijmegen. Volgens de oprichters, Eric van Liempe en Danny Andriesse, gaat het hier om ‘RETAIL 3.0’, ‘webshop, fysieke winkel en het gebruik van social media’.

Hypebazaar is een combinatie van Shoebazaar (de webwinkel) en Hype Concepts. Bazaar betekent letterlijk rondsnuffelen, uitzoeken en waar mogelijk verleid worden tot kopen.

De vierhonderd vierkante meter grote winkel in Eindhoven is ingericht door Erwin van Duijnhoven van Kunstoff met hergebruikte meubels maar ook met nieuwe meubels en er zijn opvallende muurschilderingen te zien in een nagenoeg witte winkelomgeving.

Indien een artikel in de winkel niet voorradig is kan de klant via een speciale zuil die voorzien is van een computer gelijk bestellen, en thuis laten bezorgen.

Een nieuw Nederlands winkelconcept volgens het retail 3.0 principe om op de voet te volgen. Aan het merkportfolio zal het in ieder geval niet liggen. Zal mij wel benieuwen; Hoe Eric en Danny ervoor gaan zorgen dat de merkgelaagdheid elkaar beter versterkt?

Deze column is onder andere geplaatst op Talentroom – www.talentroom.eu

Ben jij het eens met mijn visie of juist niet. Ik hoor het graag. CF retail, is het bureau voor helder, inspirerend en pragmatisch concept- en innovatie advies op het gebied van product, presentatie en implementatie in consumenten omgevingen. Kijk voor additionele informatie op www.cfretailadvies.nl of op www.retailinspiratietour.nl of bel 06 22991709.

Tags: