CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

MOOD 12 – trends volgens Trendslator

09-11-2011 door

Trendslator is een van de meest pragmatische trendonderzoekbureau’s in Nederland die ik ken. Het nieuwe trendboek MOOD 12, van Hilde Roothart, zet ook nu weer de zojuist gesignaleerde trends voor ons op een bijzonder prettige en toegankelijke manier op een rij.

Trends volgens Trendslator: van graaicultuur naar geefmaatschappij en coop-kapitalisme

Recent trendonderzoek door Trendslator concludeert dat er een overgang plaatsvindt van graaicultuur naar geefmaatschappij en coöp-kapitalisme. De onzekerheid over de crisis in de economie en in de politiek roept volgens het nieuwe trendboek MOOD 12 daarbij eerder de behoefte aan controle dan angst op. De trends op een rij.

Op zoek naar een beter evenwicht 


Volgens MOOD 12 worden we, terwijl de tegenstellingen groter lijken dan ooit, op onszelf teruggeworpen. Lichaam en geest zijn geen gescheiden werelden. Hart en hoofd hebben elkaar nodig bij de zoektocht naar een beter evenwicht. Samen is het kernwoord. Denken en voelen, hart en hoofd, lichaam en geest. Jij en ik. En niet wij en de anderen. De veranderingen kunnen alleen tot stand worden gebracht als we het samen doen. Samen staan we sterk bij het regelen van de vakanties, de aankoop van energie en het opruimen van het afval.

Delen is vermenigvuldigen


Trendslator ziet dat we op zoek zijn naar kapitalisme met de c van coöperatief. Daarbij gaat het niet om nemen maar om geven. Niet hebzucht en egoïsme, maar empathie en altruïsme voeren de boventoon. Delen is vermenigvuldigen. Als we allemaal iets geven, tijd of aandacht, kennis of geld, levert dat uiteindelijk iedereen iets op.

Trends voor 2012 volgens Trendslator

PROTEST 
Tijd voor verandering; Positioneren is protesteren

CONTROL Alles onder controle; Zekerheid te koop

FEEL Vrouw in opkomst; Marketing van vrouw tot vrouw

THINK Denken en doen; Wetenschap in de markt

BE 
Gelukkige dieren, gezonde mensen; Gezonde marketing

DO 
Heft in eigen handen; Investeren in co-produceren

GIVE 
Samen geven en nemen; Merken voor de maatschappij

Kijk voor meer informatie over het trendboek MOOD 12 op trendslator.nl/mood12.

 

Bron; Marketing Tribune

Tags: , , , ,