CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

RETAIL 3.0_Leren van luxe-merk BURBERRY

20-01-2013 door

‘It’s not a one-way street anymore, it’s a two-way dialogue’

Als er een luxe-merk is dat met ‘kop en schouders’ boven de rest van de luxe-merken, maar ook boven vele andere fashionmerken in de wereld uitsteekt wat betreft innovatie en de adoptie van retailtechnologie, dan is dat luxe-merk Burberry. Het eerste luxe-merk dat haar modeshow afgelopen jaar ‘livestream’ presenteerde in Picadilly Circus op een scherm van maar liefst 32 vierkante meter. Deze ‘livestream’ is door meer dan 1 miljoen kijkers in 185 landen bekeken, terwijl de meeste fashion collega’s tegelijkertijd hun nieuwe collecties in een ‘traditionele tent’ toonde aan slechts een handjevol publiek.

Wat duidelijk is dat het nieuwe management van Burberry niet alleen bezig is met het ontwikkelen van de herkenbare modecollecties maar tegelijkertijd haar focus heeft op de inzet van nieuwe beschikbare technologische mogelijkheden.

Creatief directeur, Bailey, zegt daarover; ‘Burberry is niet meer alleen een bedrijf dat ontwerpt maar vooral ook een bedrijf dat laat zien dat ‘multimedia’ en ‘vakmanschap’ in ‘de nieuwe tijd’ zeer goed samen gaan. De inzet van retailtechnologie  is volgens Bailey vandaag de dag een belangrijk onderdeel van de ‘overall experience’. Facebook is volgens hem niet alleen een mailbox. Je moet er als bedrijf continue mee aan de slag zijn, content toevoegen en op zoek zijn naar het creëren van unieke klantrelaties.

Tijdens mijn laatste bezoek aan de nieuwe flagshipstore in Londen werd duidelijk dat Burberry ook in de ‘stenen winkelomgeving’ alle instore communicatie, de dialoog met de klant, volledig vervangen heeft door de inzet van retailtechnologie. Narrowcasting die dirigeert en zorgt voor de juiste navigatie in de winkel en Bailey’s selectie muziek ten gehore brengt van ‘upcoming’ bandjes , ‘intelligente’ spiegels die laten zien hoe de kleding die eerder is getoond op de catwalk gedragen kan worden. Winkelmedewerkers die gebruik maken van Ipad’s, die overigens ook rechtstreeks toegankelijk zijn voor de klant, om klanten de volledige collectie te kunnen tonen, ongeacht wat er verkrijgbaar is in de desbetreffende winkel. Het ‘click & buy’ systeem zorgt ervoor dat online klanten zelf producten kunnen kopen die nog niet eens in de fysieke winkels verkrijgbaar zijn. De aanwezigheid van RFID en een heuse kinderhoek met Ipads.

Zo snel gaan alle (technologische) ontwikkelingen. Wat valt er nog veel te leren van dit luxe-merk. Burberry loopt voorop, gaat wat mij betreft echt met nieuwe technologische hulpmiddelen de dialoog aan met hun klant en creert een eigentijdse experience. Hetgeen zij ook weer laten zien tijdens de opening van hun onlangs geopende flagshipstore in Taiwan.

‘Art of the Trench’, Burberry’s social media site die eerder gelanceerd werd, laat zien dat de pagina’s maar liefst ruim 14 miljoen keer bezocht zijn.

Burberry wordt op dit moment verkocht in meer dan 45 landen, kent meer dan 11,2 miljoen Facebook fans, heeft meer dan 80.000 Instagram gebruikers en maakt gebruik van diverse lokale twitter accounts o.a. in Japan, Korea, Turkije, Mexico en Rusland en laat wat mij betreft duidelijk zien welke kracht er van een volledig geintergreerde concept aanpak kan uitgaan.

Londen staat niet voor niets dit jaar voor het eerst op de Retail Inspiratie Tour thema agenda. Interesse? Neem vrijblijvend contact op met Carin Frijters van CF retail door te mailen info@cfretail.nl of te bellen 0622991709.

Bronnen; Forbes, Huffingtonpost en Textilia

Tags: , , , , , , , , , , , , ,