CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

DE TOEKOMST VAN RETAIL – ‘HAPPY FRUGAL KLANTEN’

12-04-2012 door

Simonetta Carbonaro was afgelopen donderdag een van de hoofdsprekers op het jaarlijkse retailcongres ‘What’s Going On In Retail’(WGOIR), waar ook dit jaar ‘toutes’ retailminnend Nederland op afgekomen was om geïnformeerd en geïnspireerd te raken.

Simonetta Carbonaro schetste een duidelijk en stimulerend plaatje van de toekomstige klant ondersteund door veel beeld. Ze begon met een sprookje van ‘Alice in Shopperland’, en het leek of hierdoor een groot aantal retailers uit de zaal dacht dat het een sprookje zou blijven.

Maar wake up.., het zal een reële toekomst worden.

Gevuld met happy frugal klanten’ (niet excessieve, sobere, groene en kwaliteit eisende wezens) waarbij waarden als zelf gedreven altruïsme, verantwoordelijkheid, krachtenbundeling, (opr)echtheid en simpel de boventoon voeren. We streven deze keer echt naar het nieuwe normaal in onze samenleving volgens Carbonaro. Ze waarschuwde voor de paradigmashifts die er aankomen en die ervoor nodig zijn om een en ander te realiseren.

Simonetta Carbonaro onderbouwde haar verhaal met tal van sprekende voorbeelden. Zo kent Turijn de slow-food formule Eataly, een cross over tussen een supermarkt en een restaurant. Hier voeren lokale invloeden de boventoon. Eataly werkt samen met 40 lokale, 55 leveranciers uit Italië en slechts 5 leveranciers uit andere landen.

De rest van de dag volgde de sprekers met verhalen vol zogeheten ‘klinkende veranderingen’ waarmee zij voor de toekomst klaar willen zijn.

Waarbij eco en duurzaamheid slechts zijdelings aangetipt werden door een deel van de sprekers. We zullen maar zeggen dat dit onderwerp al zo veel behandeld wordt en daarom niet benadrukt werd, in plaats van te wijzen op het feit dat hier duidelijk sprake is van een kop in het zand politiek van veel retailers die denken met een ‘beetje’ greenwashing weg te zullen komen.

Maar ook hier weer geld; zij die in contact blijven met de toekomstige klant zullen hier wel degelijk fundamentele aanpassingen in moeten gaan maken die verder gaan dan het tijdens WGOIR aangehaalde terug brengen van vrachtwagenbewegingen en een beetje ecokatoen.

Ook kwam tijdens dit retail congres vaker ter sprake dat je een individuele relatie met de klant moet aangaan, deze niet als target moet zien maar als partner.

Luister, speel in op de behoefte van de klant en concentreer je op private labels. Ergo wordt een merk met concrete en duidelijke oplossingen en toegevoegde waarde. Zo voeg je immers nog echt iets toe voor de hedendaagse consument.

Simonetta Carbonaro, Hoogleraar, Professor en Expert in Consumenten Psychologie en enige vrouwelijke spreker op het hoofdprogramma van WGOIR, schetste een beeld van de nieuwe consument en de ons te wachten staande paradigmashifts. Waarbij zij de aanwezige retailers een hart onder de riem schoof door private label een goede toekomst toe te kennen en ons een mooi retail voorbeeld uit Italië, Eataly, mee te geven.

Ook bijgaande video (uit 2009) sluit wat mij betreft nog steeds naadloos aan op het verhaal van Simonetta Carbonaro tijdens WGOIR.

Herkent u mijn verhaal? Of juist niet. Wilt u uitgebreider bij gesproken worden over ‘What’s Going On In Retail 2012’? Laat het mij weten door geheel vrijblijvend contact op te nemen via info@cfretail.nl of door rechtstreeks te bellen met 06 22991709.

Aan dit bericht is onder andere aandacht geschonken op Stylink, Retail 2020, Retaildenkers, Retail Actueel en Second Sight.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,