CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

Goliath – een merk met een ziel

12-04-2012 door

‘Stories about things that matter’

Tijdens een van mijn retail inspiratie bezoeken aan Rotterdam werd ik wederom blij verrast en ontdekte de revival van het Nederlandse sneakermerk Goliath.

Een retail brand dat duidelijk begrijpt wat bouwen aan een merkervaring betekent van de hand van Creatief Directeur, André Bouwman en Visual Merchandiser/ Interieurstylist, Patrick Kooiman.

Op een toplocatie, in het verlengde van de rijrichting, in een goed zichtbaar hoekpand aan de Witte de Withstraat in Rotterdam, bevindt zich de conceptstore van monobrand Goliath. Hergebruikte meubelen, een mooie selectie van materialen om de producten op te presenteren, huiselijkheid, verse bloemen in een grote vaas, nonchalante stapeltjes met creatieve tijdschriften, authentieke prijsschildjes, een draaitafel en een koffiezetter. Een prikkelende doorkijk naar de opslagruimte. Veel aandacht en zichtbare liefde voor retail merchandise.

In 1925 maakte Goliath met name furore met professionele cricket- en rugby schoenen. Deze specifieke herkomst zorgt voor een uniek verhaal en een al even vergelijkbaar product. Een combinatie van traditie, kwaliteit, ambacht, sportiviteit zorgt immers voor  unieke ontwerpen.

Goliath kiest ervoor om deze nieuwe levensfase, die volgens André Bouwman draait om ‘Attention to Detail’, te delen en te versterken door een intensieve samenwerking aan te gaan met gelijkgestemde communities. Een krachtige keuze die we wat mij betreft vaker gaan zien. Gemeenschappen met gelijke waarden als Drop Coffee (een koffiebrander uit Zweden), Farm shop (een Urban Farmer uit Londen) en de Mesh print Club uit Rotterdam.

Deze samenwerking zorgt voor de nodige dynamiek, zowel on- als offline, en events. Tijdens het festival ‘Wereld van de Witte de Withstraat’ in 2011 konden bezoekers van de Goliath winkel onder begeleiding van de Mesh print Club leren zeefdrukken.

Versgemalen koffie van ‘Drop Coffee’, een draaitafel voorzien van LP’s.  Wat mij betreft waan je je even in Berlijn, ook zo lekker creatief, deze concept store van Goliath. Het concept is authentiek, verfijnd en enigszins ruw tegelijk. Fantastisch!

De producten passen naadloos in de retail styling. De merchandise van de producten nodigt uit om verder te kijken en te kopen. Zo moet winkelen zijn!  Sinds kort heeft Goliath niet alleen online en in Rotterdam een winkel maar ook een gloednieuwe winkel in de Papestraat in Den Haag.

Herkent u mijn verhaal? Of juist niet. Heeft u interessante concepten om te delen. Laat het me weten.

Beelden; Heidi Willems – Purestyling – www.purestyling.nl