CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

GEINSPIREERD TOEKOMSTKIJKEN – SUB ROSA – retail in – 2012 en verder volgens trendwatcher Herman Konings

19-11-2011 door

In SUB ROSA, het nieuwste boek van de Belgische trendwatcher Herman Konings met de uitdagende pay-off; GEINSPIREERD TOEKOMSTKIJKEN beschrijft hij hoe de consument van de toekomst RADICAAL, OPENHARTIG, SAAMHORIG en AANSTEKELIJK is.

SMART, SOCIAAL en DOE-HET-ZELF, het zijn slechts enkele kernwoorden die de retail in 2012 zullen typeren volgens Konings. Ondanks de weinig vruchtbare economische bodem ziet hij leuke innovaties floreren, die zowel de online als offline retail een noodzakelijk duwtje in de rug kunnen geven, zoals pizzaspelletjes en fotografieworkshops in kledingwinkels.

Zo ziet Konings de smartphone als een kans voor retailers. De smartphone brengt immers de on-line wereld op de winkelvloer. De retailer kan hier in zijn winkelomgeving op inspelen en op eenvoudige wijze beleving creeren.

CONNECT = doen  Konings geeft verder aan dat de sociale media een steeds belangrijkere rol in de maatschappij inneemt, dus kan de retail ook daar niet achterblijven. Zo hebben al ongeveer 10.000 e-commercesites zich gekoppeld aan Facebook Connect, waarmee je op sites producten kunt ‘leukvinden’ en delen via het sociale medium. Als vrienden daarvan dan iets kopen (niet eens per se online), krijg je f-credits, waarmee je weer zelf zaken kunt kopen. Filmproducent Warner Bros. heeft vrij recent het systeem toegepast door de film ‘The Dark Knight’ voor 30 f-credits gratis aan te bieden.

Het slimme aan het systeem is dat het online en offline kan verbinden: dankzij Facebook Connect worden consumenten aangespoord leuke dingen online ruchtbaarheid te geven, maar ook om offline te kopen en vervolgens weer online de aankoop bekend te maken. Die multichannelaanpak is iets waar retailers in 2012 volgens Konings in moeten investeren.

De ‘do’ in do-tail  Hoe kunnen fysieke winkels dan toch overleven? Ze moeten volgens Herman Konings vooral investeren in ‘convivialiteit’: bv. tonen hoe producten tot stand komen. Workshops zijn daar een ontzettend sterk en snel aan populariteit winnend middel toe.

Een mooi voorbeeld zijn de workshops in de Levi’s Stores: “Het jeansmerk Levi’s heeft het een tijd moeilijk gehad, tot het een tweetal jaar geleden in de Verenigde Staten – nu ook in Berlijn – gestart is met workshops fotografie in de winkels. Op de winkelvloer zelf mogen klanten onder begeleiding van een trainer aan de slag met professioneel materiaal. Meer zelfs, achteraf mogen ze hun werk tentoonstellen in de winkel als een heuse expositie.”

Bekijk hier en ervaar met hoeveel gevoel Michel Stipe, musicus en artiest,  het idee van de Levi’s fotoworkshop deelt met consumenten en hen op natuurlijke wijze motiveert om deel te nemen als ‘echte’ fotograaf of model aan een Levi’s fotoshoot;

 

 

Het tijdperk van D, I en Y  Op die manier gaat de do-tailtrend naadloos over in de tendensen van edu-tail en DIY. Een leuk voorbeeld daarvan en een echte co-creatie is het Nederlandse designcollectief Droog, waar de designers mensen zelf meubels laten ontwerpen met gratis software. Eenmaal zelf je droomstoel ontworpen, wordt die door lokale producenten gemaakt en kun je hem gaan ophalen in de winkel.

Zo krijgt het product een verhaal en vergroten winkels de betrokkenheid van de consument. De fysieke retail krijgt zo een extra dimensie, die de sector zeker nodig heeft om op te boksen tegen de internethandel en de prijsvechters.

Zoals Droog illustreert, kan technologie daarbij een sterke bondgenoot zijn. De voorbeelden van tablets, QR-codes en dergelijke zijn legio, maar volgens Konings moet hét trendwoord volgend jaar wel ‘gamification’ zijn: “Winkelketens laten meer en meer een online of mobiele game ontwikkelen om hun product aan de man te brengen.”

Pizzaketen Domino’s was één van de eerste met een ludiek spel om virtueel je pizza samen te stellen. Behalve de mogelijkheid om helemaal naar eigen wens een pizza te creëren (en vervolgens te bestellen), is er ook nog een wedstrijdelement ingebouwd (zo snel mogelijk) én krijgt de speler spelenderwijs smaakadvies van een pizzabakker. Bekijk de video hier;

 

 

Gepensioneerde babyboomers hebben een schat aan vrije tijd. Zodanig zelfs dat Konings in Sub Rosa schrijft dat het tijdperk van de amateur voorbij is: “Iedereen heeft toegang tot professioneel materiaal en via YouTube krijgt de hobbyist zelfs volledige opleidingen in de huiskamer. De professional ziet de amateur op gelijkwaardig niveau komen. In de fotografie verdringt de amateur de professional zelfs.”

Inspelend op die trend raadt Herman Konings retailers aan iets rond die hobby’s te doen, zoals het organiseren van workshops. Maar ook inspelen op het toenemende gebruik van smartphones, inzetten van de juiste social media kanalen en co-creeren met de consument. Het zijn vaak slechts kleine investeringen, maar zeer sterke traffic builders. Precies met dergelijke initiatieven moet de retailer in 2012 zijn toegevoegde waarde bewijzen volgens Konings.

 

Bron; Retail Detail

Credits; getoonde beelden ‘Bookdesign Armée de Verre’ – Infographics Bart Knockaert 

 

Tags: , , , , , , , , , , ,