CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

GEDRAG winkelbezoeker nu echt in beeld

09-11-2011 door

Ingehaald door technologische ontwikkelingen

Al eerder heb ik geschreven over het belang van het kennen van je klant. In diverse presentaties en columns heb ik zelfs gesproken over de vorm; word je eigen ‘live’ Google Analytics. Nu de techniek haalt ons in want er wordt nu al geexperimenteerd met ShopPerception. Shopperception is een op Kinect gebaseerd tracking systeem dat de interactie tussen winkelbezoekers en de schappen in de winkel scant en de gegevens verzamelt.

3D Kinect sensoren om de ruimte af te scannen

Shopperception maakt gebruik van 3D Kinect sensoren om de ruimte af te scannen. Op deze manier wordt het gedrag van de winkelbezoeker vastgelegd en sluit men de foutgevoeligheid van het menselijk oog bij het waarnemen uit.

Fabrikanten maar ook retailers kunnen op deze manier volgen welke artikelen de aandacht krijgen, hoe lang deze aandacht duurt en niet geheel onbelangrijk of de winkelbezoeker overgaat tot aankoop. Deze informatie kan vervolgens worden vergeleken met concurerende producten. Waarna er eventueel een noodzakelijke aanscherping van de productpresentatie en de locatie in de winkel kan plaatsvinden.

Nieuw retail-management-tool

Wat mij betreft een mooie en nieuwe ‘tool’ om het sturen en aanscherpen van het winkelproces voor de retailers te vereenvoudigen. De mogelijkheid is er en nu maar afwachten of het inzetten van Shopperception in Nederland mag, dit in verband met de wet op de privacy van de winkelbezoeker.

 

De video hieronder toont Shopperception in actie

 

 

Website; www.shopperception.com

Bron;  Springwise

 

Tags: , , , , , ,