CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

Focus je op de consument en stay connected

13-10-2012 door

Best learnings conferentie WHAT IF you really knew your customer?  

Afgelopen week bezocht ik voor CF retail in Gent de conferentie WHAT IF you really knew your customer?. Hieronder een selectie van, vaak voor de hand liggende conclusies.  Kernboodschap van de dag – om maar meteen met een open deur in huis te vallen – stop met denken vanuit je product of technische mogelijkheden, focus op de consument.

Mobile, mobile, mobile
Spreker Annemarie Ress van Purplebeach geeft aan dat technologie alleen maar een grotere rol zal spelen. Opvallend is dat de oudere generatie daarin de snelst groeiende gebruikersgroep is. Daarnaast zal mobiel betalen in 2020 de normaalste zaak te wereld zijn. Steeds meer bedrijven spelen in op momenten waarbij we even kort wat te doen willen hebben. Tussen twee afspraken, tijdens het wachten op de trein. We willen even snel een spelletje doen, online shoppen of onze bankzaken regelen. Een mooie kans voor de retailer om ‘connected’ te blijven met de consument!

Co-creatie
Wat ik retailers in dit kader nog even wil meegeven is dat door de macht van de social media de macht van de producent flink is gedaald en die van de consument alleen maar fors toeneemt. Slimme retailers maken hier gebruik van om hun poducten of service te verbeteren. Of zet zoals Nike in op co-creatie. In de NikeID-studio kun je met een tablet je eigen Nikes customizen.

Inspirerende praktijkcase
We roepen natuurlijk altijd dat het voor retailers van groot belang is de klantenreis in beeld te hebben. De case van Geke van Dijk van STBY  biedt wellicht inspiratie. ProRail gaf de opdracht inzichtelijk te maken hoe mensen over het perron bewegen. Hoe STBY dat aanpakte lees je op de website.

‘Paying for use’
(user interface) designer Iréne Stewart Claesson van LOTS design in Zweden is van mening dat we niet bezig kunnen blijven met producten in de markt pompen. Bezit verschuift naar ‘paying for use’.

5D-design – prikkel de zintuigen
Katelijn Quartier en Ann Petermans van de universiteit in Hasselt sluiten erg aan op het vehaal dat we ook bij CF retail houden. Bij innovatie door retaildesign zijn coherentie, consistentie en onderscheid van groot belang. Wil je je als retailer onderscheiden dan is het van belang om in ‘5D’ te denken, namelijk via de vijf zintuigen. Lees hierover ook uitgebreid in het boek Prikkel de Koopknop, met nieuwe tactieken om de consument te prikkelen door de juiste inzet van retailtechnologie, instore communicatie, licht, kleur, geluid en geur. Ga voor een holistische benadering. Laat het geheel meer zijn dan de som van zijn delen. Combineer innovatie met het prikkelen van de zintuigen en belevingsgericht ontwerpen.

Zelf aan de slag met je winkelconcept?
Geen idee waar te beginnen met zo’n zogenaamde holistische aanpak? Of meer weten over de innovatie van winkelconcepten? Welke mogelijkheden er zijn op het gebied van technologie voor retailers? Of zoek je hulp bij het in kaart brengen van de klantenreis? Informeer naar de mogelijkheden door te mailen info@cfretail.nl of lees meer over de nieuwe retailspelregels in het boek Prikkel de Koopknop – Kansen voor het fysieke winkelspel in 2020.

Door Femke Cuijpers

Femke is communicatiespecialist met een grote passie voor retail. Ze opereert vanuit haar bedrijf Creatieve Kwesties en is partner van CF retail.