CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

Warenhuis 3.0, MERCI

21-10-2011 door

Er is altijd wel een goede reden om dank je wel te zeggen. MERCI, is de naam van een eigentijdse maar vooral toegankelijke bazaar. Deze nieuwe ‘binnenmarkt’ is een concept van Bernard en Marie- France Cohen. De Cohens waren eerder verantwoordelijk voor het succes van het franse kinderkleding merk ‘Bonpoint’ en ontwikkelde met MERCI een nieuwe humanitaire manier van zakendoen. Na drie jaar van denken en verbouwen hebben Bernard en Marie‐ France een droom van een warenhuis van 1.500 m2 vvo, in een 19de eeuws pand dat eerder bewoond werd door weefsel fabrikant Branquenie Frey, gerealiseerd.

Merci bevindt zich aan de rand van de Marais en de Bastille,
in het 3de arrondissement in Parijs.

Om deze droom te realiseren stelde de Cohens een team samen dat
bestond uit architect Valerie Mazerat, en de stylistes Muriel Bardinet
en Adrienne Dubessay, die zij volledig betrokken bij het realiseren van hun ideeën.

De diverse open ruimtes en de niveau verschillen zorgen voor een loft‐ achtige
atmosfeer en doen het voorkomen alsof het concept zo uit Soho, New York komt maar
dan met een Franse twist.

Meerdere ingangen, binnenkomen door een binnentuin, zorgen voor het juiste gevoel
van verrassing. Architect Mazerat heeft op diverse plaatsen een zwart metalen trap
geplaatst die zorgt voor een organisch kruip door sluip door mezzanine‐effect en
meerdere split‐levels. Ruimtes die wel 10 meter hoog zijn maar afgewisseld door knusse
nissen. Daglicht, veel daglicht valt naar binnen door de hoge ramen.
Zichtbaar hergebruik van materialen om displays te bouwen o.a. voor het centraal
geplaatste kassameubel en de stellingen op de kinderafdeling. Beton gevlinderde vloeren
op de begane grond, houten vloerdelen op de verdiepingen en aandacht voor
de authenticiteit van het pand.
Balkenplafonds zijn intact gelaten en slechts voorzien van een neutrale witte verf.
Producten krijgen een prominent karakter door afzondering.
Geen volumes maar enkelingen staan uitgestald op een bijzonder aangename manier
en trekken de aandacht. Roepen haast ‘ koop mij’.
Waarbij gekozen is voor afwisseling in kleur, materiaal en vorm.
Kleurrijke onverwachte accenten op zichtlijnen zorgen voor een spannend effect..

Marie- France laat door Merci haar kijk op de wereld zien; op het gebied van interieur, een eclectisch geheel van stoelen en banken, mode oud en nieuw, bloemen verzorgt door
Christiaan Tortu ook wel de Yves Saint Laurent van de Franse bloemen industrie
genoemd. Kinderkleding van Bonpoint, hebbedingen zoals Pantone mokken staan hier
naast Wedgwood Fine China, katoenen servetten in heel veel verschillende kleuren op
de rol, een ‘used book café’ en een restaurant met eenvoudig, gezond eten.
Hier komen naast gewone‐, vooral zeldzame artikelen samen. Een mix tussen
avant‐ garde en modern klassiek, tussen hip vintage en hergebruik.
Het ‘used book café’ op zich is al een wonder. De muren zijn bekleed met duizenden
tweedehands boeken in allerlei talen, en voorzien hip publiek van allerlei generaties van
een interessante omgeving tijdens een glas verse jus of een seizoenssoep.
Een ruimte die warm en huiselijk oogt en Merci het eigen karakter geeft.

Er zijn altijd wisselende tentoonstellingen. Tijdens mijn bezoek exposeert Dominique
Issermann met ‘Cartes sur Tables’. Deze mode‐ reclamefotoraaf fotografeert alsof zij een
verhaal schildert en past zodoende in alle opzichten in het Merci concept.

De productkeuze is in veel opzichten ongebruikelijk.
Naast een bureau van Arne Jacobsen uit 1950 zijn hier de ready‐to‐wear producten
van Acne, Paul Smith, interieurproducten van Patricia Urquiola en vele anderen te krijgen.
Een collectie mooie knoppen en andere fournituren maar ook de nieuwe hout kachel
van onze eigen Koninklijke Tichelaar. Grotere producten worden eenvoudig uitgeprijsd
met een kladblok voorzien van productinformatie en een prijs.

Ogenschijnlijk onverwacht maar er zijn hier duidelijk bewuste keuzes gemaakt
met oog voor detail. De Cohens zijn wat mij betreft met Merci hun tijd ver vooruit.
Zij verwijderen zich van de overige niche concepten en dus van de concurrent,
door zich bewust niet op de elite te richten.
Op de klant met de beter gevulde portemonnee die volgens hen een ‘ego’ koopt.
Hier geen sneakers en stoelen in gelimiteerde oplage. Maar producten die gewoon
om wat ze zijn zeldzaam en uniek zijn.  Naast deze intentie gaat een groot deel van de
winst via een stichting naar een van de armste landen in de wereld,
Madagaskar en is er bij het collectioneren op alle niveaus duidelijk oog voor de
minder bedeelden in onze maatschappij. Als de keuze gemaakt moet worden tussen
kunststof borden of kleurrijke borden van bijvoorbeeld ampas (vezelig residu van suikerriet)
dan kiest men bij Merci voor het laatste.  Daarnaast verstrekken diverse gerenommeerde
merken korting die direct doorberekend worden aan de klant die hier zij aankopen doet.
Bijvoorbeeld de geuren van Goutal zitten verpakt in flessen die rechtstreeks uit het lab
komen en worden in de winkel voorzien van een eenvoudig label.
Hierdoor kunnen ze worden verkocht voor tweederde van de gebruikelijke prijs
en betalen klanten slechts een ‘eerlijke prijs’. Maar ook de ‘kleinere collecties’ van
vooraanstaande ontwerpers zoals Stella McCartney en Barbara Bui worden hier
voor 30% onder de normale prijs verkocht. Volgens mij meer dan voldoende
reden om binnenkort af te reizen naar Parijs om het Merci avontuur zelf te beleven.

Merci – Boulevard de Beaumarchais 111 –

3de arrondissement in Parijs (www.merci‐merci.com).

 

Tags: , , , , , , , , , , ,