CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

Beleveniscreatie door de inzet van technologie

13-08-2012 door

Nike laat met het onlangs geopende winkelconcept Nike + Fuelstation in Boxpark Londen haar visie zien op de toekomst van retail en het belang van integratie tussen het traditionele retaildenken en de hedendaagse technologische kansen.

Nike streeft in dit concept op een innovatieve manier naar een balans tussen digitale interactiviteit en de fysieke menselijke beleving. De ruimte is maximaal voorzien van ‘interactieve tools’ die de bezoekers motiveren, inspireren en vooral moeten activeren. Verlichting in al haar nieuwe facetten, met Led verlichte muren, die reiken van vloer tot plafond, reageren op beweging en verkleuren van rood naar groen als bezoekers voorbijlopen en zorgen voor navigatie.

Spiegels en lichtlijnen onder schappen zorgen voor een ruimtelijk effect. Als alternatief voor mannequins is er gekozen voor intelligente spiegels die reageren op beweging en beelden tonen van de actuele collectie gedragen door sporters.

Een ander hoogtepunt van het Nike + Fuelstation-concept is een intelligente Kinect-installatie, ‘motion-gaming’. Daarmee kun je tijdens je klantenreis een digitale ‘realtime’ versie van jezelf zien op een levensgroot scherm. Het resultaat is een unieke, persoonlijke grafische beweging die je kunt uploaden en delen via alle social media. De winkel is ook een trefpunt voor de lokale ‘Nike Run Club’. Behoor je tot deze community dan kun je naar deze ontmoetingsplaats komen en hier gebruik maken van diverse gratis services als consultancy van professionele fysiotherapeuten en diëtisten.

Wat mij betreft prikkelt Nike hier duidelijk op een geheel nieuwe manier de koopknop van de hedendaagse consument en speelt hiermee in op het vernieuwde koopgedrag en dito klantenreis. Kortom van Nike valt volop te leren.

Aan deze column is onder andere aandacht geschonken in nummer 5 van Retail Trends en op Retail Actueel.

Tags: , , , ,