CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

Retailtips #1: wat voelt, ruikt en ziet de klant

12-03-2017 door

Tips van Judith Hazen, Dutch Independent Retail

In maart start een nieuwe editie van de Mastercourse Retail ‘de winkel als theater’. Wat hebben deelnemers aan vorige edities er geleerd en hoe passen zij hun kennis toe? In deel 1 van deze serie: Judith Hazen, Marketing & Brand Manager at Dutch Independent Retail.

Retailtips-Judith-Hazen2

beeld via trendland.com

“Bij Dutch Independent Retail houd ik me bezig met het ontwikkelen van een nieuwe retailformule. Dan ben je geneigd strategisch te denken, over hoe het eruit ziet. Wat eigenlijk nog belangrijker is: wat voelt, ruikt en ziet de klant? Stilstaan bij en denken vanuit de consument, daar gaat het om.

Tijdens de Mastercourse heb ik geleerd hoe ik de grote lijnen vertaal naar de winkels. Het gaat echt van begin tot einde, dus van winkelconcept en klantreis en de uiteindelijke toepassing. Hoe ga je om met geur? Met geluid? Hoe zit je winkel in elkaar? De mastercourse is heel veelzijdig en een mix tussen theorie en praktijk.

Je werkt met een kleine groep mensen aan verschillende onderwerpen. Je ervaart echt hoe het werkt, het is meer dan theorie, zeker omdat de cursusdagen op allerlei inspirerende locaties worden gegeven. In ons geval werd de dag over verlichting gegeven bij Philips, we konden zo meteen zien wat licht doet. Als je dat zelf ervaart begrijp je het pas echt.

De groep mensen waarmee ik de cursus volgde, komen allemaal uit de retail, maar hebben toch een ander vak. Mijn expertise is marketing & communicatie, het is boeiend om te zien hoe andere professionals zaken oplossen. De cursus is zeker ook goed geweest voor mijn netwerk.”

Retailtips-Judith-Hazen3

beeld via juxtapoz.com

Drie tips uit de mastercourse waar Judith veel aan had:

Analyseer de klantreis grondig
Bij de klantreis gaat het om de contactmomenten en -tijd tussen retailer en (potentiële) klant. Het is goed om te weten dat die klantreis langs verschillende kanalen loopt, offline en online. Als retailer is het noodzakelijk om te weten wat voor jouw klant de doorslag geeft. Waarom koopt hij iets? Is het een ‘technische’ overweging als prijs of gaat het om emotie? Door wie laat hij zich beïnvloeden bij zijn aankoop? Zijn dat experts of vrienden? Als je weet hoe jouw klant zijn reis aflegt, weet je ook hoe je hier het beste op in kunt spelen.Retailtips-Judith-Hazen5

beeld via fashionindustryarchive.com

Zorg voor een sterk en onderscheidend concept
Om klanten een beleving te laten ervaren in een winkel, is het niet genoeg om te denken in termen als ‘een kledingwinkel’ of ‘een elektronicazaak’. Je moet denken in een sterk en onderscheidend concept. Als je kiest voor ‘visuele verleiding’ als concept in bijvoorbeeld een brillenwinkel, dan past daar veel meer een boudoirsfeer bij, met veel schaduwen, bedrijfskleding met net iets diepere decolletés en wat zwaardere parfums. Je spreekt dan een volledig andere doelgroep aan dan wanneer jij je richt op een concept waarbij de brillen zelf – oplossingen voor zien – centraal staan.

Retailtips-Judith-Hazen7

beeld via theopticalvisionsite.com

Speel met geur
Voor je aan de slag gaat met geur check je hoe je winkel ruikt zónder dat je een geur toevoegt. Als die geur niet prettig is, kun je de ruimte laten ontgeuren. Pas daarna voeg je een concept- of een productgeur toe. Als seizoenen een grote rol spelen in je winkelconcept dan kun je daarmee spelen. De geur van warme dennengeur en kaneel rondom kerst versterkt de herinnering en mogelijk de bijbehorende kooplust.

Retailtips-Judith-Hazen8

De Mastercourse De Winkel als THEATER
9 lessen vanaf vrijdag 6 maart tot en met zaterdag 27 juni 2015
Schrijf je in vóór 1 februari 2015 en betaal als relatie van Stylink slechts € 2.295 (excl. BTW). Dat is een directe korting van 100 euro!

Losse lessen
Het is ook mogelijk om de negen lessen uit het programma los te volgen. Voor € 349,- word je in een dagdeel bijgespijkerd over de diverse onderwerpen.

Deze bedrijven gingen je o.a. voor:
Koninklijke Auping, The Glass Story, La Bottega, Het Goed, Praxis DIY, Fontys Hogescholen (Small Business & Retail Management), Stijl Retail Design, Nimeto, Dr. Hauschka Cosmetica, Livera, Etalageburo CreaVision, Leger des Heils ReShare, Sint Lucas, Zo Hip, Brandstore, Blokzijl, Dutch Independent Retail, Horizon College, 5th Fashion, Ippy Juwelier, Store3D, SPS verf, Berden Mode en Interieur, Just Brands, AgriRetail, Karwei, Top Vision en MBW architecten.

Meer tips en ervaringen van eerdere deelnemers:

Tags: , , , , , ,