CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

Passen met plezier – CF retail in de Telegraaf

27-02-2012 door

CF retail in de Telegraaf door Lizette Bremer – 8 maart 2012

Amsterdam – Het blijft een gevoelige ruimte: de paskamer. Maar passen hoeft geen kwelling te zijn. Tenminste, dat wil Thalita Neukers, de eigenaresse van Baszta Jeans in Bunschoten, bewijzen. Volgens haar moet passen een feest zijn.

Een minibar, hoogpolig tapijt en een oppervlakte van acht vierkante meter: Beukers heeft er werk van gemaakt. Van haar paskamers wel te verstaan. De eigenaresse trok de stoute schoenen aan en riep haar eigen pasruimtes onlangs uit tot ’Beste paskamers van Nederland 2012’. Een stunt, maar wel met een gedachte erachter. „We hopen zo andere winkeliers te stimuleren en volgend jaar een andere winnaar te mogen uitkiezen”, aldus Beukers.

Ergernissen

Zij deed vorig jaar zelfstandig onderzoek naar de kwaliteit van paskamers in de grote steden, en vroeg rond de vierhonderd mensen naar hun ervaringen. Zij gebruikte hierbij zeven criteria, waaronder de kwaliteit van spiegels, belichting en hygiëne. „De kwaliteit van spiegels staat als ergernis met stip op nummer één”, aldus Beukers.

Geur en stof

„Daarna volgen verkeerd licht, ontbreken van haakjes en privacy.” Bij het criterium ’hygiëne’ heeft Beukers verhalen gehoord van mensen die in de paskamer stofwolken tegenkwamen of daar werden bedwelmd door de geur van hun voorganger. Hoe kan het beter? „Natuurlijk hoeft er niet overal een minibar te staan. Maar de basis moet goed zijn.”

Veel onvrede

Oftewel, het moet er gewoon schoon en ruim genoeg zijn en de paskamers moeten duidelijk licht en goede spiegels hebben. Daarnaast moet het gordijn of de deur goed sluiten, niet te koud of te warm zijn en als laatste maar niet minste moeten er haakjes aanwezig zijn en een zitting. Beukers: „Er is echt nog te veel onvrede bij de consumenten over deze zaken.”

Koopknop

Want juist in de paskamer wordt de keuze gemaakt. Koop ik deze broek wel of niet? „Te weinig winkeliers beseffen hoe belangrijk de pasruimtes zijn. De pasruimte is je visitekaartje, het kan een positieve of negatieve bijdrage leveren aan het aankoopproces”, aldus retailexpert Carin Frijters. Volgens haar blijkt ook uit onderzoek dat de ‘koopknop’ naar wel of niet kopen draait zodra men een kledingstuk aanheeft.

Vrijetijdsbesteding


Frijters: „We kunnen dan wel bedenken dat een gebrekkige pasruimte geen positieve bijdrage levert aan de uiteindelijke beslissing.” Hoewel consumenten steeds meer online winkelen, staat fysiek winkelen volgens Frijters nog altijd in de top drie van vrijetijdsbesteding. „Dat kan zo blijven als winkeliers hun kans pakken en een verbeterslag maken.”

Pure emotie

Dat een positieve beleving van de pasruimte sneller tot een aankoop leidt, onderschreef de Universiteit Twente al in 2009 in het onderzoek ‘Kleurrijke beleving in de paskamer’ van Nneka Davelaar. Er komt onder meer in naar voren dat de emoties in de paskamer van belang zijn voor de aankoop. Licht en kleur hebben een grote invloed op die emoties. Zo is blauw rustgevend en vindt men de kleding eerder trendy. Juist omdat het steeds moeilijker wordt om de consument te verleiden en men steeds meer online winkelt, is het belangrijk met deze zaken rekening te houden, aldus het onderzoek.

Ruimte zat



Beukers heeft dit maar al te goed door. Naast de riante pasruimte van acht vierkante meter en minibar is er gefilterd daglicht en goede toegang voor rolstoelen en kinderwagens. „Die rollen er zo in en dan nog is er zat ruimte. De klanten zijn laaiend enthousiast. Passen is hier een feestje geworden, mensen hebben er plezier in.” Natuurlijk beseft ze dat niet iedere winkelier genoeg ruimte heeft voor grote paskamers. „Maar je kunt wel een minimumruimte aanhouden zodat ook een gezet iemand zich zonder worstelen kan omkleden en zo meer plezier beleeft. En zorg dat het er pertinent schoon is en klanten hun kleren kunnen ophangen. Het is echt een kwestie van prioriteiten stellen. Je kunt beter een stukje etalage inleveren dan je pasruimtes onderwaarderen.”



Hokje is passé

De minimumoppervlakte die een paskamer moet hebben, is 90 cm bij 125 cm, vindt WSB Interieurbouw in Scherpenzeel. Zij ontwerpen en bouwen winkelruimtes voor onder meer Brunotti, Anna van Toor en Witteveen Mode. „Wij adviseren met klem: stop de paskamers niet weg. Het is een cruciale ruimte, het kan je winkel maken of breken. Ook al is je winkel klein, pas liever je assortiment aan. Paskamers zijn bij ons prioriteit, en dat maken we de winkelier ook duidelijk”, aldus Gert van Herwaarden, retaildesigner bij WSB Interieurbouw. Het woord ’pashokje’ moet er volgens Beukers ook helemaal uit. „Een hond stop je in een hok, niet een mens. Wij nodigen andere winkeliers van harte uit om in 2013 te dingen naar de titel ’Beste paskamer van Nederland’. Ik wil laten zien: het is vooral heel leuk om zoveel plezier bij je klanten te zien. Ik gun dat de winkelier en de klant.”

Tags: , , , , , ,