CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

IKEA opent pop-up in Madrid

21-05-2017 door

Hoe IKEA de marktmogelijkheden in rap tempo aftast

Afgelopen week opende IKEA in Madrid de eerste IKEA Temporary winkel. Deze pop-up winkel zal voorlopig zes maanden open zijn en is gelegen in een van de belangrijkste winkelgebieden van Madrid, namelijk de Milla de Oro en wel aan de calle Serrano 55.

Maar IKEA is de laatste jaren druk met allerhande experimenten!

Zo zagen we vorig jaar in Barcelona en Madrid al IKEA pop-ups opduiken om het 20 jarig jubileum in Spanje te vieren. Is er een eerste IKEA stadsconcept geopend in hippe Westfield Stratford in Londen, zijn er steeds vaker interessante samenwerkingen op het gebied van productontwikkeling met kunstenaars & designers uit allerhande hoeken van het spectrum en is er aangekondigd dat er binnenkort het eerste IKEA ‘stand alone’ restaurant in de winkelstraat zal verschijnen. IKEA trok vorig jaar zo’n 650 miljoen klanten in zijn restaurants. De foodtak was goed voor 1,8 miljard dollar omzet.

Managing Director La Cour is overtuigd van de potentie van standalone restaurants. “Ik hoop dat onze klanten over een paar jaar zeggen: IKEA is een geweldige plek om te eten, en ze verkopen er trouwens ook wat meubels.”

Het gaat in Madrid om een volledig nieuw initiatief dat gezien mag worden als een lab waarmee IKEA dichter bij de verstedelijkte consument wil komen.

Durf te experimenteren

Deze trend gaat over durven. Durf creatief te zijn en je ‘decor’ te blijven vernieuwen, zodat er altijd iets te beleven valt. Dat kan al zonder grote investeringen. Kijk voor inspiratie eens naar de RetailTheater superflex voorbeelden op PinterestSteeds vaker weten retailers met hun fluïde winkeldesign consumenten terugkerend te verrassen. Lees in de blog ‘Experimenteren in een live retailomgeving’ alles over de ontwikkelingen op gebied van retail labs.

Focus op slapen

Aangezien het haast onmogelijk is om alle IKEA producten in deze pop-up te plaatsen (de winkel is maar 900 m2 vvo en terwijl de grootste IKEA in Stockholm maar liefst  55.000 m2 vvo) is ervoor gekozen om een specifiek productaanbod in de spotlights te plaatsen. Het gaat hier over het slaapsegment; bedden, dekbedden, kussens, overtrekken, nachtkastjes, bijzettafeltjes et cetera.

Iedere bezoeker zijn eigen show                                                                                                 Of de verrassing nog niet groot genoeg is zijn er ook nog heel veel mogelijkheden om je eigen producten geheel gratis te personaliseren. Zo ontwerp je hier eenvoudig je eigen dekbedovertrek of kussen (klaar terwijl je wacht in het IKEA cafeetje), geef je je nachtkastjes een kleur naar keuze en is er met behulp van technologie een ‘intelligente kast’ die laat zien hoe jij binnen jouw leefstijl eenvoudig de ruimte van je kasten het beste kunt benutten.

Ook in de IKEA pop-up in Madrid zullen bekende mensen uit de kunst, illustratie, ontwerp en mode ervoor zorgen dat er gedurende de opening van de pop-up steeds nieuwe impulsen zijn die het de moeite maken om de pop-up vaker te bezoeken en te kopen.

Dat een flexibel winkelformat geen droomscenario meer is maar pure noodzaak voor kleine en grote retailers is nu wel duidelijk.

Op zoek naar frisse ideeën en leren van innovatieve concepten? Ga met ons mee op Retail Inspiratie Tour in Londen, Berlijn, New York, Amsterdam, Antwerpen of Parijs. Kijk hier voor de mogelijkheden of kies voor maatwerk.

Review Erik Leupen, Country Sales Manager IKEA Belgium 

‘Carin heeft ons geholpen om een fantastische teamdag te organiseren voor ons team van Category Leaders van IKEA België. Na een inspirerende lezing in Antwerpen zijn we (per fiets) de stad samen gaan verkennen op zoek naar prikkelende voorbeelden van nieuwe en bestaande concepten, merchandising, combinaties van on- en offline retailing. Dit alles om de ogen te openen van onze mensen op de wereld buiten de blauwe box. Een zeer geslaagde dag, goed georganiseerd, niet te strak maar met ruimte voor spontane impressies en dialogen. Haar vraag om haar na de briefing volledig vertrouwen te geven in de voorbereiding was uitdagend, maar zeer terecht naar bleek. Zeer tevreden!’

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,