CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

DESIGUAL opent ‘experience store 3.0’

17-04-2012 door

‘Enter in our world and meet our spirit’

Onlangs opende het extroverte fashion merk Desigual in Barcelona een geheel nieuw winkelconcept met de pay off ‘La Vida es Chula’ ofwel ‘het leven is Cool’. De nieuwe winkeluitstraling zit bovenop de trend in retail en doet mij denken aan een heuse bazar. Huiselijkheid, een huis voor familie en vrienden, ‘free flow’ opstellingen, geen algemeen verlichtingsplan maar sfeer- en accentverlichting, hergebruik van materialen en maximale aandacht voor retail styling en de merchandise van de producten.

De mode producten die Desigual verkoopt waren al eigenzinnig, je vindt ze mooi of je hebt er helemaal niets mee, met de winkel is dit nu ook. Desigual zelf noemt het nieuwe winkelconcept een shop-showroom, wat mij direct doet denken aan de laatste beweging die H&M begin 2009 heeft gemaakt bij de introductie van hun Home-collectie in Nederland. De Desigual ‘shop-showroom’ is 800 m2 groot en kent maar liefst 1.200 verschillende producten die te vinden zijn in 25 verschillende ‘kamertjes’ met ieder een geheel eigen sfeer.

Denk je overigens dat deze nieuwe opzet direct gevolgen heeft voor de logistiek, dan heb je het mis. In plaats van overvolle rekken en displays zijn er per item slechts enkele stuks direct beschikbaar voor de winkelende klant. En deze zijn uitsluitend om te passen; de aankopen gaan niet direct mee naar huis maar worden thuisbezorgd.

In de shop-showroom zijn geen verkoopmedewerkers te vinden maar personal shoppers. Zij begeleiden met een iPad in de hand het gehele verkoopproces. Je kunt zelfs vooraf een afspraak maken met je favoriete personal shopper. Besluit je iets te kopen? Je personal shopper plaatst je bestelling in de webshop; binnen 48 uur krijg je je aankopen thuisbezorgd.

Naast een bijzondere shopping experience zijn er ook doorlopend interessante activiteiten die vaak nog verder gaan dan de promotieactiviteiten die we tot nu toe kennen. Zo staat er regelmatig op uitnodiging een mini-catwalk van limited edition fashion items op het programma, hebben VIP klanten echt de allereerste preview van de nieuwste collecties en is er ruimte voor artiesten.Desigual verdiept de relatie met bestaande klanten en gaat de relatie met nieuwe klanten aan met deze ‘shop-showroom’ of beter gezegd ‘experience store’. Door serieuze beleving te creëren voegt Desigual waarde toe; een route die meer retailers wat mij betreft mogen volgen. Het online gedrag van consumenten maakt dat de juiste prijs voor veel retailers een randvoorwaarde is en niet langer een onderscheidend element.

Experience store 3.0

Desigual kiest hier voor een relatief nieuwe vorm van crosschanneling, en zet ogenschijnlijk een fysieke winkelomgeving in om vervolgens het volume van de verkopen via internet te laten verlopen. Vooralsnog een onderscheidende propositie in retail die de naam ‘expercience store 3.0’ waardig is.

 

Bekijk hier een video van de onlangs geopende ‘Desigual experience store 3.0’

 

 

Aan dit artikel is onder andere aandacht besteed op Stylink, Second Sight en Retail Actueel.

Bron; Desigual blog

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,