CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

De juiste geur verlengt de verblijfsduur van uw klant

21-10-2011 door

Column CF retail voor Retail Actueel

Mensen krijgen vandaag de dag miljoenen prikkels van buiten af op zich afgevuurd. De aandacht als winkelmerk op je vestigen wordt dan ook steeds ingewikkelder. Hoe laat je in de hedendaagse markt je concept positief opvallen en creëer je de juiste beleving?

Onderzoek wijst uit dat 75% van onze emoties wordt bepaald door wat wij ruiken (bron BRAND SENSE_Martin Linstrom).

Geuren roepen hele sterke associaties op. Heeft u ook weleens dat u iets ruikt en dan meteen aan iets van vroeger moet denken? Dat komt omdat het reukzintuig, als enige zintuig, in directe verbinding staat met het emotionele brein. Geuren roepen hele sterke associaties op. Daarom hebben geuren, net als kleuren, een grote invloed op de gemoedstoestand van iemand.

Geuren roepen vaak hele sterke herinneringen op en beïnvloeden sterk onze gemoedstoestand. Als geuren gekoppeld worden aan een beeld, wordt dit beeld nog sterker verankerd in het geheugen.

Daarom hebben geuren, nog meer dan kleuren, een grote invloed op de klant binnen het winkelproces.

Geuren die goed aansluiten bij uw winkelmerk zorgen voor innerlijke rust, waardoor het besef van tijd vermindert en het winkeltempo afneemt. De verblijfsduur van uw klant wordt op deze wijze positief beïnvloed met alle positieve conversie mogelijkheden van dien.

De huidige markt laat een steeds sterkere ontwikkeling zien van bedrijven die gespecialiseerd zijn in het ontwikkelen van geuren die het concept versterken. Geuren zijn dragers van herinneringen, beelden, emoties, aandacht en informatie.

Schiphol is bij uitstek als high traffic retail locatie zo’n plek waar de zintuigen van mensen worden geprikkeld. Geurexpert, Annindrya, ontwikkelde onlangs een geur voor Schiphol Airport Park. Een geur van vers en gemaaid gras en hout die associeert met een buitengevoel en de bezoeker letterlijk even meeneemt naar buiten, in de wereld van parken, velden en bossen.

Het Belgische geurmarketing bedrijf Scent heeft Zelfbouwmarkt Ninove onlangs voorzien van een aantal geureilanden die de bezoeker van de ene naar de andere leefwereld leidt. Bezoekers van de afdeling ramen, trappen, deuren en parket nemen een subtiele bosgeur waar die het kwalitatieve gevoel van het aanwezige assortiment weergeeft.

Annindrya ontwikkelde dit jaar ook een geur voor het boekenweek geschenk. Een wereldprimeur. Een boek in taal, beeld en geur.

Flexa liet voor de Coleur Locale lijn tijdens de woonbeurs een experience tour zien. Waarbij geur, geluid en kleur de hoofdrol speelden en de bezoeker even meenamen naar een andere wereld. Bij Café Chocolat zijn alle zintuigen afgestemd op een ‘good feeling’, het gevoel en de geur van chocolade. Gasten kunnen als ‘gimmick’ hun kennis van chocolade testen door het gebruik van geurflacons. Geurenmarketing bureau Senta stond samen met interieurarchitect Paul Linse aan de wieg van dit concept.

Slimme retailers weten inmiddels dat de verkopen gestimuleerd worden door het samenspel van alle zintuigen binnen het winkel- en product concept. Het juiste samenspel draagt immers zorg voor de juiste beleving op het juist moment en dus voor een koopstemming. Veel retailers lopen jammer genoeg nog te vaak voorbij aan het belang geur. Gericht nadenken over geur is onmisbaar in het concept proces en schept kansen. Een geur kan zoveel doen herinneringen oproepen, de toon zetten of inspireren. Mogelijk biedt deze column U een positieve prikkel en wordt geur een vast agendapunt voor retailers.

Bent U het eens met mijn visie of juist niet. Ik hoor het graag.

CF retail, is het bureau voor helder, inspirerend en pragmatisch concept- en innovatie advies op het gebied van product, presentatie en implementatie in

consumenten omgevingen. Kijk voor additionele informatie op www.cfretailadvies.nl of op www.retailinspiratietour.nl of bel 06 22991709.

 Column CF retail voor Retail Actueel

Mensen krijgen vandaag de dag miljoenen prikkels van buiten af op zich afgevuurd. De aandacht als winkelmerk op je vestigen wordt dan ook steeds ingewikkelder. Hoe laat je in de hedendaagse markt je concept positief opvallen en creëer je de juiste beleving?

Onderzoek wijst uit dat 75% van onze emoties wordt bepaald door wat wij ruiken (bron BRAND SENSE_Martin Linstrom).

Geuren roepen hele sterke associaties op. Heeft u ook weleens dat u iets ruikt en dan meteen aan iets van vroeger moet denken? Dat komt omdat het reukzintuig, als enige zintuig, in directe verbinding staat met het emotionele brein. Geuren roepen hele sterke associaties op. Daarom hebben geuren, net als kleuren, een grote invloed op de gemoedstoestand van iemand.

Geuren roepen vaak hele sterke herinneringen op en beïnvloeden sterk onze gemoedstoestand. Als geuren gekoppeld worden aan een beeld, wordt dit beeld nog sterker verankerd in het geheugen.

Daarom hebben geuren, nog meer dan kleuren, een grote invloed op de klant binnen het winkelproces.

Geuren die goed aansluiten bij uw winkelmerk zorgen voor innerlijke rust, waardoor het besef van tijd vermindert en het winkeltempo afneemt. De verblijfsduur van uw klant wordt op deze wijze positief beïnvloed met alle positieve conversie mogelijkheden van dien.

De huidige markt laat een steeds sterkere ontwikkeling zien van bedrijven die gespecialiseerd zijn in het ontwikkelen van geuren die het concept versterken. Geuren zijn dragers van herinneringen, beelden, emoties, aandacht en informatie.

Schiphol is bij uitstek als high traffic retail locatie zo’n plek waar de zintuigen van mensen worden geprikkeld. Geurexpert, Annindrya, ontwikkelde onlangs een geur voor Schiphol Airport Park. Een geur van vers en gemaaid gras en hout die associeert met een buitengevoel en de bezoeker letterlijk even meeneemt naar buiten, in de wereld van parken, velden en bossen.

Het Belgische geurmarketing bedrijf Scent heeft Zelfbouwmarkt Ninove onlangs voorzien van een aantal geureilanden die de bezoeker van de ene naar de andere leefwereld leidt. Bezoekers van de afdeling ramen, trappen, deuren en parket nemen een subtiele bosgeur waar die het kwalitatieve gevoel van het aanwezige assortiment weergeeft.

Annindrya ontwikkelde dit jaar ook een geur voor het boekenweek geschenk. Een wereldprimeur. Een boek in taal, beeld en geur.

Flexa liet voor de Coleur Locale lijn tijdens de woonbeurs een experience tour zien. Waarbij geur, geluid en kleur de hoofdrol speelden en de bezoeker even meenamen naar een andere wereld. Bij Café Chocolat zijn alle zintuigen afgestemd op een ‘good feeling’, het gevoel en de geur van chocolade. Gasten kunnen als ‘gimmick’ hun kennis van chocolade testen door het gebruik van geurflacons. Geurenmarketing bureau Senta stond samen met interieurarchitect Paul Linse aan de wieg van dit concept.

Slimme retailers weten inmiddels dat de verkopen gestimuleerd worden door het samenspel van alle zintuigen binnen het winkel- en product concept. Het juiste samenspel draagt immers zorg voor de juiste beleving op het juist moment en dus voor een koopstemming. Veel retailers lopen jammer genoeg nog te vaak voorbij aan het belang geur. Gericht nadenken over geur is onmisbaar in het concept proces en schept kansen. Een geur kan zoveel doen herinneringen oproepen, de toon zetten of inspireren. Mogelijk biedt deze column U een positieve prikkel en wordt geur een vast agendapunt voor retailers.

Bent U het eens met mijn visie of juist niet. Ik hoor het graag.

CF retail, is het bureau voor helder, inspirerend en pragmatisch concept- en innovatie advies op het gebied van product, presentatie en implementatie in

consumenten omgevingen. Kijk voor additionele informatie op www.cfretailadvies.nl of op www.retailinspiratietour.nl of bel 06 22991709.

 

Tags: , , , ,