CF retail
Inspireert en bouwt aan onderscheidende winkelconcepten

BOXPARK een pop up retail EVOLUTIE of een retail REVOLUTIE?

13-04-2012 door

In december opende in de hippe Londense wijk Shoreditch het alleerste tijdelijke ‘zeecontainer’ pop up winkelcentrum. Het initiatief van ondernemer Roger Wade, ontwikkelaar van onder andere ‘Boxfresh’ en eigenaar van het brand consultancy bureau ‘Brands Incorporated’, trekt nu al wereldwijd belangstelling. De geruchten gaan zelfs dat BOXPARK binnenkort in Amsterdam te zien zal zijn.

In een van mijn columns in het consumenten trendblad Second Sight in 2008 over pop up stores heb ik aangegeven dat de retailer die in staat is om de snelheid die er ontstaan is in de informatievoorziening om te zetten in zijn fysieke winkelomgeving de retailer is van de toekomst. Dit zelfde geldt wat mij betreft overigens ook voor winkelgebieden. Dit initiatief past dan ook geheel in de pop up ontwikkeling die we eerder zagen op winkelniveau. BOXPARK is een vervolg op die ontwikkeling en valt voor mij onder de noemer “ Pop up evolutie” en misschien zelfs een retail revolutie te noemen. Oordeel zelf!

                              

Roger Wade trekt de kar niet alleen. Hij werkt onder ander samen met gebiedsontwikkelaar Hammerson & Ballymore.  H&B had wel oren naar het initiatief aangezien deze omgeving, het gebied tussen het hippe Spitafields en Shoreditch in het Noorden van Londen, al meer dan 40 jaar braak ligt. Het ontwikkelen van het gebied heeft veel voeten in aarde. Het initiatief van Roger Wade, de plannen voor BOXPARK kwamen dan ook op het juiste moment. Gezien het tijdelijke karakter van BOXPARK, de lage investering om 40 ‘box shops’ en 20 ‘box hangout’s’ te realiseren, de flexibiliteit en de snelheid van het concept, is BOXPARK duidelijk een concept dat past bij de huidige tijdsgeest.

Het alternatief, duurzaam gebruik maken van zeecontainers is niet nieuw. Medio 2010 werden we blij verrast door de Freitag flagshipstore in Zurich. Eerder zagen we al zeecontainer-initiatieven in de woonomgeving, zoals in Maine het ‘12 container house’ en in Melbourne het ‘Kids Activitycenter’. Het merk Freitag staat symbool voor recycling en hergebruik van materialen. De bekende tassen etc. zijn gemaakt van tweedehands vrachtwagen dekzeilen, gebruikte autogordels en binnenbanden van fietsen. Het merk wil zich duidelijk positioneren als eco-vriendelijk en maatschappelijk verantwoord merk. In totaal werden voor het bouwen van de Freitag flagshipstore 17 containers gebruikt, waarvan er 9 containers gebruikt zijn voor de asymmetrische toren, de ‘eye-catcher’.

Tijdens mijn bezoek aan Boxpark in Londen zijn mij de volgende zaken in positieve zin opgevallen;

Lees meer

Herkent u mijn verhaal? Of juist niet. Heeft u interessante concepten/voorbeelden om te delen? Wilt u uitgebreider bijgesproken worden over BOXPARK? Laat het me weten.

Aan deze column is onder andere op stylisten platform Stylink en op retail platform Retail Actueel aandacht geschonken.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,